Facebook a jeho Like tlačítko – marketingová modla nebo jen nafouknutá bublina?
Autor: Martin Sedláček
Před časem jsme si na několika našich webech udělali test tlačítka “Přidat do oblíbených”. Zajímalo nás, zda má jeho použití z marketingového hlediska v dnešní době ještě vůbec nějaký smysl. V diskuzi pod článkem se pak Václav Bartoš ze serveru nekultura.cz zmínil, zda by nestálo za to podobným způsobem proměřit i sdílecí tlačítka Facebooku. Jak totiž říká jedno upravené internetové pořekadlo, kolik účtů na sociálních sítích máš, tolikrát si člověkem. Facebook zkrátka lidé používají, tak proč nevyužít jeho předností pro marketing. Není ale funkce Facebooku, jeho sociálních pluginů a utilit přeceňována?
O používání Facebooku jsme ve firmě diskutovali celkem hodně. Nejen pro naše vlastní projekty, ale i našim klientům vytváříme na Facebooku profily a fanouškovské stránky, programujeme jednoduché agregátory pro automatické publikování obsahu na “zeď” a samozřejmě do webů integrujeme i sdílecí a “lajkovací” tlačítka. Zde se výsledky projevily vcelku pozitivně, uživatelé na tlačítka klikají, a jistý nárůst návštěvnosti s refererem facebook.com jsme zaznamenali. Nepříjemnou skutečností bylo ale rapidní zpomalení načítání webu, obzvláště při umístění několika facebookových prvků na jedné stránce, a nestandardní chování v některých verzích Internet Exploreru. Museli jsme tedy najít určitý kompromis, z pestré nabídky sociálních pluginů jsme se rozhodli ve většině případů jen pro tlačítko Like a to v iframové verzi, která se zobrazuje korektně napříč internetovými prohlížeči.
Pro vyhodnocení efektivity propojení webů se sociální sítí nabízí Facebook svůj nástroj Insights. Pro porovnání jsme z našeho portfolia vybrali 4 weby s různým zaměřením a různou cílovou skupinou uživatelů: zasmejse.cz – databáze vtipů, vtipných videí, souborů a obrázků, dobraprace.cz – portál s pracovními nabídkami, playcenter.cz – online hry zdarma a veselyklaun.cz – internetový obchod s hračkami. V následující tabulce najdete souhrnné údaje. Aby bylo srovnání mezi jednotlivými weby přehlednější, přepočítali jsme počet zobrazení na 1 000 000 stránek. Zajímavě vychází i srovnání s přímým sdílením, tedy když někdo poslal odkaz na Facebook přímo, bez našeho dalšího přičinění.
Tlačítko Like zaznamenalo největší úspěch na webu zasmejse.cz. Je to logické, vzhledem k cílové skupině webu, která se prolíná s majoritní skupinou denních uživatelů Facebooku. Nejvíce uživatelů zpět na stránky pak přivedl web dobraprace.cz, z 289 kliknutí na tlačítko Like přišlo zpět na stránky 2 375 návštěv, což je více než osminásobek. Překvapením v opačném gardu je ale web playcenter.cz, zde bychom vzhledem k zacílení na mladší ročníky očekávali mnohem lepší výsledky. Přesto i tak přinesl Facebook dvojnásobek uživatelů zpět.
Procento přímého sdílení je v porovnání s tlačítkem Like velmi malé. Přesto i zde můžeme vypozorovat zajímavá čísla. Nejvíce přímých sdílení je u webu veselyklaun.cz, pravděpodobně si maminky na mateřské dovolené vyměňují na Facebooku nápady na dárky pro své ratolesti, toto sdílení přineslo trojnásobek uživatelů. Největší úspěšnost je u webu zasmejse.cz, kde z pouhých 60 původních sdílení vyskočil počet příchozích návštěv na 2 551, což je 42 násobek.
Z výsledků vyplývá, že díky přímému sdílení uživatelů nám u určitých cílových skupin Facebook pomůže i bez našeho přičinění. Tlačítkem Like si do jisté míry můžeme zvýšit návštěvnost, vyplatí se jak u webů se zábavou, inzercí tak i u internetového obchodu. Na výborné výsledky ale nemůžeme spoléhat ve všech případech, což nám ukázal například server playcenter.cz.
Štítky: Facebook
RSS4.BIZ 21.10.2011 v 18:31
Díky, něco takovýho jsem přesně hledal…přemýšlim o liketlačítku na zábavní/informační/inzertní web…
Jakub Čižmař 21.10.2011 v 22:58
Teda poměr kliknutí/zobrazení na webu je až zarážející bych řekl… Zobrazení na facebooku se sice pěkně rapidně zvedá, ale ta návratnost těch lidí mi přijde taky slabá…
Dnes už ten facebook zdaleka není co býval, když jsem se nedávno koukal na staré statistiky, říkal jsem si, že na svém webu musím dělat něco špatně.
Ale jak to vidím při milionu zobrazení… Mám teda ještě sakra co dělat, abych zvýšil návštěvnost a dostal se na toho prvního sdílejícího návštěvníka 😀
Martin Sedláček 21.10.2011 v 23:34
On ten slabý poměr na Facebooku je docela logický, facebookovská zeď už je tak zaspamovaná různými aplikacemi a hláškami, že spoustu věcí člověk jen přeletí očima a ani nečte, o co se jedná. Nějakou roli také bude hrát, jak se sdílený příspěvek zobrací, zda s nějakou fotkou, nebo jen titulek bez dalšího popisu…
Palm Pre 24.10.2011 v 00:33
Nevíte někdo čím konkrétně je posilován social rank pro odkazy z Facebooku? Co vlastně Google dokáže indexovat na Facebooku?
Václav Bartoš 25.10.2011 v 11:08
Vtip je také v tom, že se musíte při uvažování nad příchozí návštěvností z Facebooku zamyslet nad tím, kdo je schopen a na jak dlouho ho opustit. Masivně jsou například oblíbené nějaké vtípky, srandovní fotografie. Problém je ale v tom, že textový obsah lidé snadno sdílejí prostřednictvím statusů (může vás tak hřát u srdce, jakou vtipnou hlášku jste pro ně vymysleli) a fotografie snadno nahrají do svých alb. Zpravidla tak na svém místě zůstává video obsah a články (lidé velmi rádi sdílejí články denního tisku, nejvíce s šokujícím politickým či bulvárním obsahem). Pro takový obsah rádi na odkaz kliknou a svůj Facebook rádi opustí. Na chvíli.
Martin Sedláček 25.10.2011 v 11:18
Václav Bartoš: To je pravda, bulvár má v tomhle velkou výhodu, druhá věc taky je, že pod bulvárními odkazy se často skrývají aplikace, které donutí uživatele povolit jim přístup na jejich zeď a pak jejich jménem dál spamovat… To je taky „dobrý“ marketingový tah.
Martin Sedláček 25.10.2011 v 11:21
Palm Pre: Google indexuje veřejné profily a veřejný obsah, ale konkrétní čísla, jakou jim dává váhu, to nevím.