Modernizujte, vyvíjejte, upravujte. Vyplatí se to.
Autor: Jaroslav Fišer
Internet je živé médium a stejně jako se vyvíjejí nové technologie a roste počítačová gramotnost uživatelů, měly by se vyvíjet i webové stránky. Velmi často ovšem narazíte na stránky, které grafikou, layoutem či použitými technologiemi silně zaostávají za současnými trendy. Takových webů je spousta a bohužel mezi ně patří i některé naše projekty. Znáte, to: ševcova žena a kovářova kobyla chodí bosy.
Do podobné situace jsme dospěli i my. Našlo by se víc projektů, na které výše uvedený popis sedí, ale vzorovým příkladem může být náš portál s nabídkou práce www.dobraprace.cz. Několik let jsme na něj nesáhli a to se projevilo jak na návštěvnosti, tak po obchodní stránce. Přišel čas modernizace, která vyvrcholila v květnu. Spustili jsme novou verzi Dobré práce. Web má novou grafiku, zcela jinak řešené vyhledávání, zjednodušili jsme zadávání životopisů a hodně jsme změnili navigaci. Výsledky se dostavily poměrně rychle, takže šest týdnů po spuštění jsou patrná některá čísla, která nás utvrdili v tom, že jsme snad udělali dobře. Podělím se o pár údajů:
návštěvy: +18%
unikátní návštěvníci: +15%
zobrazené stránky: + 29%
doba na webu: +25%
míra opuštění: -16%
Seznam: +30%
Google: + 40%
konverze: +95%
Proč to píšu? Ne, to není kvůli chlubení. Stejně hlavním faktorem není návštěvnost, ale výdělek a tam je zatím předčasné dělat nějaké závěry. Píšu to proto, že nám práce na zcela novém webu zabrala zhruba dva měsíce práce, u které jsme stíhali okrajově i jiné projekty. Přímá investice se pohybovala v řádech jednotek procent ročního obratu. Časová i finanční náročnost tedy zlomková ve vztahu k historii webu a jeho finančním možnostem a především investicím do reklamy. Potvrdilo se tak to, co jsem podvědomě věděl už dlouho: Nenechávejte chodit kobylu neokovanou a ženu bosou. Investice do nich se vyplatí. Například u www.dobraprace.cz jen nárůst u sekundárních příjmů po šesti týdnech od spuštění nové verze zaplatil zhruba čtvrtinu nákladů a druhou čtvrtinu zaplatili noví a staronoví klienti, které jsme oslovili u příležitosti spuštění s akční nabídkou pracovní inzerce.
Stálé úpravy a modernizace možná nejsou nejštěstnější řešení, rozumný úsudek máte šanci si udělat až po určité časové prodlevě, ale ta by v této hekticky se vyvíjecí době neměla být v řádu několika let. A to se nutně netýká jen vašich vlastních projektů, ale i třeba webů, které jste vyvíjeli pro vaše zákazníky. Schválně – projeďte si vaše referenční zakázky a položte si otázku: má smysl se tímhle ještě vůbec chlubit? Pokud ne, je nejvyšší čas kontaktovat klienta a nabídnout mu modernizaci webu. On sám možná také nevidí, že jeho web už neodpovídá současným nárokům.
V této souvislosti mě napadá otázka: jaká je podle vašeho názoru životnost webu?
Václav Bartoš 12.6.2012 v 12:47
Zrovna nad tím jsem se zamýšlel, když jsem se díval na návštěvnost některých mých webů a na jejich hodnocení ve vyhledávačích. Překvapilo mě, že staré lásky nerezaví a máte-li web s obsahem, který nezestárne ani za deset let, je velká pravděpodobnost, že se váš web bude těšit dlouhodobé přízni čtenářů a vyhledávačů.