Blabol.cz

subjektivní pohled na internetové dění

  • Úvodní stránka
  • Kdo to blábolí?

Podíl Google a Seznam na návštěvnosti webů

Autor: Jaroslav Fišer

Stále častěji se setkávám s názorem, že podíl vyhledavače Google v ČR roste na úkor Seznamu. Někteří odvážlivci tvrdí, že Google už dokonce vede, ale to jsou jen výjimky, zejména v případě technických oborů nebo úzce specializovaných webů. Rozhodli jsme se proto podívat se na zastoupení refererů Google a Seznam v Česku podrobněji.

V globálním měřítku zatím dává Seznam Googlu pořád na frak. Pravdou ovšem je, že křivky obou vyhledavačů se začínají k sobě přibližovat, jak to dokládá například tento graf z globálních statistik Toplistu:

Graf Toplist

Graf Toplist

Ostatních vyhledavačů se boj těchto dvou gigantů prakticky netýká, ti se drží v pořadí prakticky na stejných hodnotách.

Pro potřeby testování jsem vybíral z webů, ke kterým máme přístup jak do statistik, tak u nich sledujeme pozice v SERP na vybrané fráze. Po pečlivém zkoumání jsem našel pět webů, u kterých se dlouhodobě držely některé fráze na stejných pozicích jak v Seznamu, tak v Google. URL těchto webů ani vybrané fráze bohužel nemohu sdělit. V některých případech jde o poměrně citlivé údaje, které by mohla využít konkurence, navíc některé ze sledovaných webů ani nebyly naše, ale našich klientů a nechtěl jsem jejich statistiky zveřejňovat bez jejich vědomí. Můžu ale prozradit, že šlo tématicky o zcela odlišné weby. První tři byly všeobecnějšího rázu (zpravodajství, inzerce, informační servis atd), web č. 4 je eshop a web č. 5 je firemní web s nabídkou služeb a produktů.

Testování probíhalo první tři týdny v červenci. U testovaných webů jsem sledoval celkový počet návštěvníků, počet příchozích ze Seznam.cz a Google.cz (Google tedy bez zahraničních mutací), počet unikátních frází z obou vyhledavačů a na závěr počet příchozích na stejnou frázi, která měla i stejnou pozici v SERP obou vyhledavačů. Jeden web měl v daném období kampaň na Skliku a AdWords, tyto hodnoty jsem od celkových výsledků odečetl.

 

Tabulka - srovnání poměrů vyhledávačů

Tabulka - srovnání poměrů vyhledávačů

Jak je patrné z přiložené tabulky, u všech pěti sledovaných webů podle očekávání vyhrál v celkovém počtu příchozích Seznam. U ostatních sledovaných hodnot už to ale nebylo tak jednoznačné. Ve třech případech měl Google větší počet unikátních frází. Zajímavé tak může být především srovnání počtu příchozích na konkrétní slovní spojení z obou vyhledavačů. V prvních třech případech, kdy jednoznačně vyhrál Seznam, šlo o „mainstreemové“ fráze, zatímco u webu 4 a 5 se jednalo o „longtailová“ spojení.

Studii zastoupení vyhledavačů lze tedy shrnout do několika málo vět: Nic nového pod Sluncem. Seznam má zatím na českém internetu stále velmi výrazné postavení ve srovnání s Googlem. Jeho „doménou“ jsou zejména uživatelé, kteří používají všeobecná slova, která jsou více hledaná. Google jde zase více do hloubky a je výrazně větším zdrojem návštěv s podrobnějším vyhledáváním. Google tak dodává pestřejší škálu uživatelů, kteří jsou zvyklí pokládat složitější dotazy, tzn. dokážou se zeptat.

Pokud stavíte návštěvnost svého webu na vyhledavačích, je důležité si uvědomit, ze kterého zdroje máte větší potenciál získat více uživatelů a jaké fráze pro to použít, respektive jaké fráze vyhledavači nabídnout.

Na závěr jedna maličkost, která pro některé možná bude mít větší přínos než výše uvedené testování. Ve výše zmiňovaném grafu Toplistu si povšimněte, že křivka Seznamu se vyznačovala dlouhodobým trvalým poklesem a Google naopak růstem. K výrazné změně došlo od 22. týdne. Od té doby Google klesá a Seznam roste – právě na úkor Google. Pokud se ptáte, proč to tak je, odkážu Vás na datum 25. 5. 2011. Ti zasvěcenější už vědí, těm méně znalým napovím – Seznam spustil nový fulltext. Zjevně se ukazuje, že tento krok začíná nést své ovoce. Mnozí sice budou namítat, že Seznam spuštění nového fulltextu výrazně podpořil reklamní kampaní, ale nezapomeňte, že Google zareagoval a inzeroval stejně, ne-li dokonce více. Zda se Seznamu podaří těch pár získaných procent udržet a případně ještě rozšířit, ukáže čas.

Štítky: Google, Seznam

Tento článek byl publikován 25.7.2011 at 07:00 v kategorii Marketing, SEO, vyhledavače. Můžete sledovat všechny komentáře přes RSS 2.0 feed.

Komentářů: 2 ke článku “Podíl Google a Seznam na návštěvnosti webů”

Lydie 25.7.2011 v 15:42

V těch tabuličkách mi chybí celkový počet zaindexovaných stránek webů v každém z vyhledávačů.
U mého webu je traffic z Google založený na širší bázi klíčových slov, ale větší návštěvnost posílá nyní Seznam, kde mám lepší umístění. Menší škála KW u Seznamu je způsobena dle mého pouze menším počtem zaindexovaných stránek. Tedy při použití operátoru site:, což, jak uvádí Seznam, je počet stránek, které pouští do vyhledávání a ne počet stránek v indexu, jako u Google. Ten mi vrací více než trojnásobnou hodnotu ve srovnání se Seznamem.

Jaroslav Fišer 25.7.2011 v 16:02

Dobrý den, Lydie!
dobrá připomínka :-). Všechny testované weby jsou už poměrně staré a obsah prošel výraznějšími úpravami minimálně před 4 měsíci. Stránky s detailními frázemi pak jsou na webu až na jeden případ několik let. Pouze fráze/stránky u webu 5 jsou nové – sledujeme je od konce dubna. Adresy těchto stránek už ale existují od konce ledna, pouze koncem dubna jsme je na dané fráze začali optimalizovat a sledovat. Navíc ve vztahu k Seznamu je to stejně bezpředmětné, protože Seznam tuším se spuštěním nového robota koncem května přeindexovává celý internet. A pravdou je, že rozdíl mezi indexem Seznamu a Google je markantní v jednom případě dokonce 1:10.
Myslím však, že pokud nebyl výsledek ovlivněn stářím webu (a to doufám, že nebyl), není počet zaindexovaných stránek z pohledu uživatele rozhodující. Já jako uživatel mám totiž minimální šanci ovlivnit, co si daný vyhledavač zaindexuje. Mohu ovlivnit pouze to, co nechci, aby indexoval… Pokud google má index širší a dokáže toho využít, tak je to dle mého soudu jen jeho výhoda ve srovnání s konkurencí, ale z pohledu výše uvedeného testu to nemá žádný vliv.
každopádně díky moc za příspěvek, je vidět, že nad tím opravdu přemýšlíte :-)
Jarda

Přidat do oblíbených

  • Kategorie

    • Co se jinam nevešlo (11)
    • Marketing (29)
    • Naše weby a projekty (10)
    • SEO, vyhledavače (15)
    • Sklik, Adsense atd (10)
  • Archiv článků

    • Listopad 2014 (1)
    • Říjen 2014 (1)
    • Září 2014 (1)
    • Červenec 2014 (1)
    • Únor 2014 (2)
    • Listopad 2013 (2)
    • Říjen 2013 (1)
    • Červen 2013 (2)
    • Prosinec 2012 (1)
    • Říjen 2012 (1)
    • Září 2012 (4)
    • Červen 2012 (1)
    • Duben 2012 (1)
    • Březen 2012 (1)
    • Únor 2012 (2)
    • Leden 2012 (3)
    • Prosinec 2011 (2)
    • Listopad 2011 (2)
    • Říjen 2011 (3)
    • Září 2011 (3)
    • Srpen 2011 (7)
    • Červenec 2011 (9)
  • Čtěte u nás:

    • Ztrácí Seznam.cz dech a nebo naopak vstává z popela?
    • Proč dává Seznam stále málo relevantní výsledky? Cui bono?
    • Seznam? Neznám!
    • Jak nekomunikovat se zákazníkem
    • Seznam obětoval fulltext na úkor firmy.cz – pokračování
    • Seznam „obětoval“ fulltext na úkor Firmy.cz
    • Jak jsem právě neprodal tento blog
  • Štítky

    AdSense adwave AdWords bannerová reklama Etarget Facebook favorites Google heureka.cz katalogy Lupa oblíbené PageRank Potenza prezentace Seznam Sklik srovnavače cen URL vyhledavače Webtrh zbozi.cz

Copyright © 2025, Blabol.cz, INET-SERVIS.CZ | RSS článků | RSS komentářů

WordPress theme designed by web design