Blabol.cz

subjektivní pohled na internetové dění

  • Úvodní stránka
  • Kdo to blábolí?

Polovina objednávek ze zbozi.cz je filtrována dle ceny

Autor: Jaroslav Fišer

Ačkoliv jsou prázdniny v plném proudu, pro řadu eshopů vrcholí příprava na vánoční sezónu. Sklady se plní a řeší se i plánování reklamních kampaní. I my pro nás i za naše klienty řešíme dilema, kam investovat. Jednou z možností je mimo jiné podpora prodeje pomocí placených prokliků z vyhledavačů zboží. V nedávném testu jsme si ukázali, že význam této investice má větší smysl jen v případě, že se chcete pustit do cenové války a patřit k nejlevnějším. Konverzní poměr v případě placených i neplacených prokliků se neliší. Nyní jsme si to zkusili ověřit efektivitu srovnávačů cen dalším způsobem.

Nedávno jsem se dostal k informaci „od pramene“, že na zbozi.cz jen cca 20% lidí používá následné úpravy zobrazení výsledku od nejdražšího či nejlevnějšího, tedy že 80% lidí se spokojí s tím, co jim zbozi.cz nabídne hned po prvním vyhledání a nakupuje tudíž z předložené nabídky základních výsledků. Tento poměrně zajímavý údaj jsem se rozhodl ověřit v praxi. Vybral jsem tři již dříve testované eshopy a vyfiltroval jsem konverze ze zbozi.cz. Bohužel i tento případ ukázal, jak velký vliv má nízká cena na počet příchozích z vyhledavačů.  

  celkem od nejlevnějšího podíl
Eshop 1 85 54 63
Eshop 2 20 11 55
Eshop 3 20 3 15

Jen připomínám, že eshop č. 1 chce vždy patřit k nejlevnějším a tomu uzpůsobuje cenu. Eshopy č. 2 a č. 3 si na cenovou válku nehrají buď z principu nebo prostě proto, že níž jít nemohou, jinak by nevydělaly.

Zatímco u eshopu č. 1 se dal vysoký podíl objednávek z výsledků řazených od nejlevnější položky očekávat, překvapením je poměrně vysoké procento u eshopu č. 2. Ačkoliv ceny nebyly nejnižší, víc než polovina objednávek byla učiněna uživatelem, který primárně hledal nízkou cenu. Zde hrála roli patrně důležitost skladových zásob. Pokud nešlo o drahé zboží, byly rozdíly v ceně mezi nejlenvějším a drahým prodejcem minimální. V takovém případě přichází na řadu u kupujících zkušenost s daným eshopem, výše poštovného a samozřejmě doba dodání. Eshopy, které mají uvedené zboží skladem, jsou pak ve výhodě a mají šanci získat objednávku i v případě, že nejsou nejlevnější. Příkladem je eshop č. 3, u kterého pouze v 15% byly učiněny objednávky tak, že si zákazník vyfiltroval prodejce od nejlevnějšího. Eshop č. 3 drží totiž veškerý sortiment skladem.

Závěr tohoto srovnání vyznívá jednoznačně. Tvrzení, že by jen 20% uživatelů filtrovalo na zbozi.cz  výsledky od nejlevnějších, lze považovat v diplomatické řeči za „velmi odvážné“. I tak se ovšem prezentace na zbozi.cz (případně heureka.cz, srovnanicen.cz či hyperzbozi.cz) vyplatí. Provozovatel eshopu však musí nabídnout více, než levnější prodejci. Uživatelé velmi často porovnávají poštovné nebo slyší na (často ani nespecifikovaný) dárek zdarma.
Pokud provozovatel eshopu zvažuje placenou verzi, měl by vědět, že konverzní poměr se mu při platbě za proklik nezvýší.  Bude mít s největší pravděpodobností větší množství prokliků, ale za ty bude muset zaplatit. Pokud chce ušetřit, je vhodné si v XML feedu upravit položky zboží tak, aby platil proklik pouze za ten druh zboží, který se běžně kvůli vysoké konkurenci ve výsledcích zbozi.cz nezobrazuje.

Štítky: zbozi.cz

Tento článek byl publikován 24.8.2011 at 16:01 v kategorii Marketing. Můžete sledovat všechny komentáře přes RSS 2.0 feed.

K tomuto článku nelze vkládat komentáře.

Přidat do oblíbených

  • Kategorie

    • Co se jinam nevešlo (11)
    • Marketing (29)
    • Naše weby a projekty (10)
    • SEO, vyhledavače (15)
    • Sklik, Adsense atd (10)
  • Archiv článků

    • Listopad 2014 (1)
    • Říjen 2014 (1)
    • Září 2014 (1)
    • Červenec 2014 (1)
    • Únor 2014 (2)
    • Listopad 2013 (2)
    • Říjen 2013 (1)
    • Červen 2013 (2)
    • Prosinec 2012 (1)
    • Říjen 2012 (1)
    • Září 2012 (4)
    • Červen 2012 (1)
    • Duben 2012 (1)
    • Březen 2012 (1)
    • Únor 2012 (2)
    • Leden 2012 (3)
    • Prosinec 2011 (2)
    • Listopad 2011 (2)
    • Říjen 2011 (3)
    • Září 2011 (3)
    • Srpen 2011 (7)
    • Červenec 2011 (9)
  • Čtěte u nás:

    • Ztrácí Seznam.cz dech a nebo naopak vstává z popela?
    • Proč dává Seznam stále málo relevantní výsledky? Cui bono?
    • Seznam? Neznám!
    • Jak nekomunikovat se zákazníkem
    • Seznam obětoval fulltext na úkor firmy.cz – pokračování
    • Seznam „obětoval“ fulltext na úkor Firmy.cz
    • Jak jsem právě neprodal tento blog
  • Štítky

    AdSense adwave AdWords bannerová reklama Etarget Facebook favorites Google heureka.cz katalogy Lupa oblíbené PageRank Potenza prezentace Seznam Sklik srovnavače cen URL vyhledavače Webtrh zbozi.cz

Copyright © 2025, Blabol.cz, INET-SERVIS.CZ | RSS článků | RSS komentářů

WordPress theme designed by web design