Blabol.cz

subjektivní pohled na internetové dění

  • Úvodní stránka
  • Kdo to blábolí?

Tlačítko „Přidat do oblíbených“ jako marketingový nástroj

Autor: Martin Sedláček

V minulosti to byl téměř nepsaný zákon každého správného webmastera, na pořádné webové stránce musí být bezpodmínečně dva odkazy – Přidat stránku k oblíbeným a Nastavit jako homepage. Nyní už tomu tak není a s podobnými tlačítky nebo odkazy se setkáváme stále méně a méně. Při optimalizaci několika našich webů jsme si už mnohokrát kladli otázku, kolik lidí vlastně takové tlačítko pro přidání do oblíbených využije? Je to přežitek nebo naopak opomíjená nezbytnost?

Může se to zdát jako podružná záležitost, ale z hlediska internetového marketingu nemusí být titulní otázka z tohoto článku až tak nepodstatná. Pokud umístíte odkaz pro přidání stránky do oblíbených záložek na opticky lukrativní místo, odsouváte tím třeba reklamní banner do méně viditelné pozice. A z vlastní zkušenosti víme, že někdy i několik centimetrů může znamenat několikanásobně odlišné zisky. Co tedy s tlačítkem Přidat do oblíbených?

Na několika našich webech jsme udělali malý test a umístili na viditelné místo tlačítko “Přidat do oblíbených”. Typologicky jsme vybrali čtyři různé kategorie webů, kde by se dalo vysledovat různé chování uživatelů. Konkrétně jsme z našeho portfolia vybrali tyto portály:

  • playcenter.cz – herní web s dlouhou tradicí, online hry ve flashi
  • ctyrkolky.com – magazín věnovaný příznivcům čtyřkolek
  • pejskar.cz – portál pro chovatele psů
  • blabol.cz – firemní blog s informacemi nejen ze světa internetového marketingu

Na jednotlivé weby jsme umístili tlačítko Přidat do oblíbených, a to do viditelné oblasti v blízkosti menu nebo hlavního textu stránky. Kliknutí na tlačítko jsme zaznamenávali pomocí trackerů Google Analytics, odkaz se do záložky ukládal s parametrem, který jsme poté sledovali při kontrole příchodů z oblíbených. Souhrnné výsledky za období jednoho měsíce naleznete v následující tabulce:

Web Kliknutí na tlačítko Příchod z oblíbených
playcenter.cz 11 32
ctyrkolky.com 7 0
pejskar.cz 65 14
blabol.cz 3 0

 

Nutno podotknout, že výsledky je nutné brát s jistým omezením. Tlačítko pro přidání k oblíbených položkám nefunguje korektně ve všech prohlížečích. Například Google Chrome tlačítko nepodporuje, tudíž si uživatel musí uložit stránku manuálně přes ikonku prohlížeče. Tím nedojde k uložení našeho parametru a my nemáme možnost poznat, že se na naši stránku vrátil z oblíbených odkazů. Stejně tak nemůžeme sledovat ty uživatele, kteří si stránku “oblíbili” ještě před naším sledovaným obdobím. Předpokládáme tedy, že poslední sloupec tabulky by v reálných číslech měl být vyšší.

Z testu nicméně vyplývá, že počty kliknutí na tlačítko Přidat do oblíbených nebyly vysoké, tudíž se se tlačítko jeví spíše jako přežitek. U webů ctyrkolky.com a blabol.cz navíc za celý měsíc nepřinesly žádnou návštěvnost zpět. Zde se bez tohoto tlačítka velmi pravděpodobně obejdeme. U druhé dvojice webů už je výsledek o něco zajímavější, byť čísla stále nejsou vysoká. Musíme ale uvažovat, že řada lidí si mohla přidat web do oblíbených ještě před naším testem. Existuje zde reálná šance, že při delším sledovaném období by zejména hodnoty posledního sloupce mohly vzrůst do několikanásobných hodnot, které by již v celkové návštěvnosti webu nebyly zcela zanedbatelné.

Web playcenter.cz vyšel z testu relativně nejlépe, tlačítko favorites mu přineslo trojnásobnou návratnost. Web je zaměřen na mladé uživatele, kteří uměji více využívat možnosti webů, a děti, které ještě nutně nemusí umět psát na počítači. A nebo je to pro ně zkrátka pohodlnější.

Pokud se stejně jako my rozhodujete, co s tlačítkem Přidat do oblíbených, doporučujeme vám udělat si také nějaký kratší test. Pokud zaznamenáte alespoň nějaké prokliky i návraty zpět na vaše stránky, můžete o ponechání tlačítka uvažovat, v opačném případě, pokud bude procento prokliků a návratů zpět na stránku mizivé, je pro Vás toto tlačítko zcela jistě zbytečné.

Štítky: favorites, oblíbené

Tento článek byl publikován 3.10.2011 at 15:31 v kategorii Marketing. Můžete sledovat všechny komentáře přes RSS 2.0 feed.

Komentářů: 6 ke článku “Tlačítko „Přidat do oblíbených“ jako marketingový nástroj”

RSS4.BIZ 3.10.2011 v 17:03

Mno já Oblíbené jako uživatel dost používám. Nicméně si je přidávám manuálně …BTW se ti ty poslední odstavce nějak nakopírovaly:-)

Pavel 3.10.2011 v 18:15

„Nutno podotknout, že výsledky “ … Tento a další 3 odstavce máte v článku 2x.

Martin Sedláček 3.10.2011 v 18:27

Díky, už to mám upravené 😉

Jakub Čižmař 3.10.2011 v 22:38

Velmi zajímavé, upřímně, když jsem četl headline, tak jsem si říkal, že tohle už je vážně ze hry.

Ale čísla ukazují, že v určitých situacích a hlavně pro určité cílové skupiny, má toto tlačítko stále svůj potenciál :)

Václav Bartoš 20.10.2011 v 08:11

A co proměřit tlačítko „Sdílet na Facebooku“. Bude mít nejspíš stejný osud jako tlačítko oblíbených. Z Nekultury jsme ho stáhli po půl roce. Stejně tak jako tlačítko přidat na Seznam.

Martin Sedláček 20.10.2011 v 09:17

To je dobrý nápad. Facebook využíváme na řadě našich webů a řešíme, co s ním. Facebookové skripty často zpomalují načítání stránky, ale u některých cílových skupin je jeho potenciál velký. Díky za tip!

Otázkou je taky, jestli má význam googlovské tlačítko +1?

Přidat do oblíbených

  • Kategorie

    • Co se jinam nevešlo (11)
    • Marketing (29)
    • Naše weby a projekty (10)
    • SEO, vyhledavače (15)
    • Sklik, Adsense atd (10)
  • Archiv článků

    • Listopad 2014 (1)
    • Říjen 2014 (1)
    • Září 2014 (1)
    • Červenec 2014 (1)
    • Únor 2014 (2)
    • Listopad 2013 (2)
    • Říjen 2013 (1)
    • Červen 2013 (2)
    • Prosinec 2012 (1)
    • Říjen 2012 (1)
    • Září 2012 (4)
    • Červen 2012 (1)
    • Duben 2012 (1)
    • Březen 2012 (1)
    • Únor 2012 (2)
    • Leden 2012 (3)
    • Prosinec 2011 (2)
    • Listopad 2011 (2)
    • Říjen 2011 (3)
    • Září 2011 (3)
    • Srpen 2011 (7)
    • Červenec 2011 (9)
  • Čtěte u nás:

    • Ztrácí Seznam.cz dech a nebo naopak vstává z popela?
    • Proč dává Seznam stále málo relevantní výsledky? Cui bono?
    • Seznam? Neznám!
    • Jak nekomunikovat se zákazníkem
    • Seznam obětoval fulltext na úkor firmy.cz – pokračování
    • Seznam „obětoval“ fulltext na úkor Firmy.cz
    • Jak jsem právě neprodal tento blog
  • Štítky

    AdSense adwave AdWords bannerová reklama Etarget Facebook favorites Google heureka.cz katalogy Lupa oblíbené PageRank Potenza prezentace Seznam Sklik srovnavače cen URL vyhledavače Webtrh zbozi.cz

Copyright © 2025, Blabol.cz, INET-SERVIS.CZ | RSS článků | RSS komentářů

WordPress theme designed by web design