Blabol.cz

subjektivní pohled na internetové dění

  • Úvodní stránka
  • Kdo to blábolí?

AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 1.

Autor: Jaroslav Fišer

Nedaří se vám prodat reklamní plochu přímým inzerentům? Nejčastějším a patrně nejvýhodnějším náhradním řešením je nasadit na web některý z kontextových systémů, u kterých dostáváte provizi za realizovaný proklik. V současné době lze hovořit, že ve funkční podobě jsou v Česku tři systémy: Google AdSense, Seznam Sklik a eTarget. Vybrat ten správný ale není snadné. Proto jsme se rozhodli uspořádat sérii testů, kde porovnáme nejenom kvalitu zobrazovaných reklamních sdělení, ale i míru prokliku a v závislosti na ní i výši výdělku.

Lze předpokládat, že čím relevantnější inzeráty se budou na webu zobrazovat, tím vyšší míru prokliku a tudíž vyšší výdělky bude web schopen vygenerovat. Předem nutno upozornit, že na našich webech jsme pro prostor, který se nepodařilo prodat přímým zákazníkům, v minulosti používali všechny tři systémy. eTarget však dosahoval dlouhodobě nízkých výnosů a proto jsme ho výrazně omezili. Do přímého srovnání jsme ho tudíž nezařadili a věnovat se mu budeme jen okrajově.

Aby měl náš test aspoň určitou vypovídací hodnotu, vybrali jsme pro něj takové weby, u kterých je jasně definovatelný obsah. Jde o tyto weby: www.ctyrkolky.com, www.dobraprace.cz, www.pejskar.cz a www.rcbazar.cz.

Test probíhá po dobu jednoho týdne, ale naschvál nikoliv v termínu pondělí – neděle, ale čtvrtek – středa. Tím jsme zvýšili šanci, že se do kampaně zapojí větší počet inzerentů, protože podle našich zkušeností nemalé množství uživatelů nasazuje kampaně v těchto systémech po týdnu od pondělí do neděle.

V našem reklamním systému Adwave jsme navíc nasadili reklamní kampaň na webech na totožné plochy a se stejnou intenzitou nasazení, takže se na dané ploše inzeráty AdSense a Sklik průběžně střídají a to i ve stejném počtu inzerátů na jednu reklamní plochu. Ve všech případech jsme použili formát skyscraper, který v sobě obsahuje u AdSense i Skliku shodně 5 reklamních pozic.

Testy provádíme z několika různých IP adres, na různých počítačích i prohlížečích. Při testování se snažíme nasimulovat co nejvíce chování běžného uživatele. Na každém webu sledujeme vždy pět náhodně vybraných stránek (na sledovaných webech na jednoho uživatele většinou připadá 4 – 10 zobrazených stránek) a zobrazujeme na nich reklamu Sklik i reklamu AdSense. Testování probíhá dvakrát denně libovolně v průběhu dne, aby se omezilo to, že někteří inzerenti budou mít k večeru vyčerpaný limit. Zaznamenáváme počet unikátních inzerátů a jejich relevanci. Ta je sice hodnocena subjektivně, nicméně díky jasnému cílení konkrétních webů není až tak obtížné rozhodnout, která reklama je ještě relevantní a která už ne.

Protože testování ještě probíhá, přinášíme prozatím několik prvních postřehů:

1) AdSense se při zobrazování reklamy neopírá pouze o danou stránku, ale i předchozí chování uživatele. Například pokud se uživatel v minulosti zajímal o tablety, posílá mu ve zvýšené míře reklamu na výprodej těchto kapesních zařízení (naproti tomu při použití jiného prohlížeče nebo otevření prohlížeče v anonymním režimu nepošle tuto reklamu ani jednou).

2) V případě, že Sklik nemá dostupné množství inzerátů (například u nově vydaných článků), zobrazí některé inzeráty v rámci jedné reklamní plochy několikrát, případně zobrazí prázdnou pozici. Podobný výskyt jsme u AdSense nezaznamenali.

3) AdSense se nechal velmi lehce zmást krátkým textovým inzerátem na povinné ručení, který je na některých webech zobrazován v v rámci systému Backlink (inzerát se vypisuje se naostro jako běžný text) a tím pádem dává na weby nerelevantní inzeráty vztahující se k povinnému ručení. Ačkoliv Sklik má také dost inzerentů na povinné ručení, neposlal jedinou reklamu tohoto druhu.

V průběhu následujících dní budeme zveřejňovat výsledky našeho testování. Věříme, že vám pomohou při rozhodování, který ze systémů je třeba pro ten váš web nejlepší.

Čtěte také:
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 2.: počet relevantních inzerátů
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 3.: práce s relevantními inzeráty
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 4.: srovnání CTR a eCPM

Štítky: AdSense, Google, Seznam, Sklik

Tento článek byl publikován 20.7.2011 at 15:41 v kategorii Marketing, Sklik, Adsense atd. Můžete sledovat všechny komentáře přes RSS 2.0 feed.

Komentářů: 6 ke článku “AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 1.”

Tomáš 22.7.2011 v 15:41

Dobrý den,
děkujeme za srovnání reklamních systémů. I nás jako provozovatele Partnerského programu Sklik budou výsledky zajímat.
Mám jedno doplnění k postřehu č. 2 – zobrazení některých inzerátů několikrát nebo prázdné plochy bylo způsobeno technickou chybou na naší straně, kterou programátoři tento týden opravili. Jednalo se vždy o případ nově zveřejněných článků/stránek. Běžně je tedy v reklamní ploše maximum inzerátů a jsou různé. Bohužel chyba nastala zrovna v době vašeho testování.

Igor 10.8.2011 v 21:23

Souhlasim, na několika herních webech mi adsense zobrazuje reklamy na slevomaty jen pro to, že jsem tam dal odkaz na svoje agregátory slev. A že adsense nabízí v reklamách i to co uživatel vyhledává, můžu taky plně potvrdit. Nicméně má to i v zásadách ochrany soukromí.

jája 5.1.2012 v 18:16

u vás v Praze se možná říká „Kdo s koho“, ale spisovně to má být „Kdo Z koho“

Jaroslav Fišer 5.1.2012 v 18:47

Nevím jak u vás, ale u nás, co jsme dávali pozor ve škole, se vždycky bude psát „kdo s koho“. :-)
Jo a mimochodem, ani tu Prahu jste netrefil. Nás nevzdělance do Prahy nechtěj :-)

Living 24.6.2013 v 21:45

Super srovnání – aktuální i po letech :-)

Luboš 15.11.2013 v 18:15

Hledal jsem nějaké srovnání a tenhle článek mi pomohl, díky za něj :)

Přidat do oblíbených

  • Kategorie

    • Co se jinam nevešlo (11)
    • Marketing (29)
    • Naše weby a projekty (10)
    • SEO, vyhledavače (15)
    • Sklik, Adsense atd (10)
  • Archiv článků

    • Listopad 2014 (1)
    • Říjen 2014 (1)
    • Září 2014 (1)
    • Červenec 2014 (1)
    • Únor 2014 (2)
    • Listopad 2013 (2)
    • Říjen 2013 (1)
    • Červen 2013 (2)
    • Prosinec 2012 (1)
    • Říjen 2012 (1)
    • Září 2012 (4)
    • Červen 2012 (1)
    • Duben 2012 (1)
    • Březen 2012 (1)
    • Únor 2012 (2)
    • Leden 2012 (3)
    • Prosinec 2011 (2)
    • Listopad 2011 (2)
    • Říjen 2011 (3)
    • Září 2011 (3)
    • Srpen 2011 (7)
    • Červenec 2011 (9)
  • Čtěte u nás:

    • Ztrácí Seznam.cz dech a nebo naopak vstává z popela?
    • Proč dává Seznam stále málo relevantní výsledky? Cui bono?
    • Seznam? Neznám!
    • Jak nekomunikovat se zákazníkem
    • Seznam obětoval fulltext na úkor firmy.cz – pokračování
    • Seznam „obětoval“ fulltext na úkor Firmy.cz
    • Jak jsem právě neprodal tento blog
  • Štítky

    AdSense adwave AdWords bannerová reklama Etarget Facebook favorites Google heureka.cz katalogy Lupa oblíbené PageRank Potenza prezentace Seznam Sklik srovnavače cen URL vyhledavače Webtrh zbozi.cz

Copyright © 2023, Blabol.cz, INET-SERVIS.CZ | RSS článků | RSS komentářů

WordPress theme designed by web design