Blabol.cz

subjektivní pohled na internetové dění

  • Úvodní stránka
  • Kdo to blábolí?

AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 2.: počet relevantních inzerátů

Autor: Martin Sedláček

Série testování systémů AdSense a Sklik byla uzavřena a my máme k dipozici výsledky. Ve druhém díle našeho seriálu AdSense vs. Sklik: Kdo s koho se budeme věnovat počtu relevantních inzerátů, které jednotlivé reklamní systémy v průběhu testovacího týdne zobrazovaly na sledovaných webech.


Do našeho testu jsme vybrali čtyři weby, u kterých se dá jednoznačně určit jejich zaměření:

1. www.ctyrkolky.com
Internetový motoristický magazín pro fanoušky všech druhů čtyřkolek, atv a quad.

2. www.dobraprace.cz
Renomovaný internetový server s inzercí a nabídkou pracovních míst.

3. www.pejskar.cz
Webový portál o psech a psích plemenech, informace a rady všeho druhu pro pejskaře.

4. www.rcbazar.cz
Server pro fanoušky modelů a modelářství, který přináší inzerci, rady i praktické informace pro modeláře všech věkových skupin.

Prvním kritériem pro srovnání obou reklamních systémů bylo porovnání počtu zobrazených relevantních reklam. To bylo u zvolených webů celkem jednoduché. Jako relevantní byly započítány pouze reklamy, které striktně odpovídaly tématu dané konkrétní stránky, nikoli dalším podružným textům, které se na stránce zobrazují, ale s tématem nesouvisejí… Jak jsme již psali v 1. dílu našeho testu, AdSense se nechal zmást reklamními textovými odkazy, které odkazovaly na stránky s povinným ručením. Reklamy zasílané AdSense na povinné ručení a havarijní pojištění, které jinak s obsahem stránky nesouvisely, byly tedy považovány za nerelevantní.

Dalo by se předpokládat, že mezi jednotlivými systémy bude velký rozdíl v počtu relevantních inzerentů. Sklik provozuje společnost Seznam, typický představitel českého internetového prostředí, AdSense pochází z dílny Google, pro kterého je Česká republika pouze malým zrnkem v jeho globálním portfoliu. Za Sklikem stojí “armáda” obchodních zástupců Seznamu, kteří často inzerentům i kampaně spravují. V případě AdSense si inzerent musí poradit sám nebo musí využít služeb specializované agentury.

Test probíhal u všech webů na pozici skyscraper, která u AdSense i u Skliku zobrazuje vždy pět reklamních pozic. Test probíhal vždy 2x denně po dobu jednoho týdne. Každý skyscraper obsahuje 5 reklamních pozic, proto je celkový počet sledovaných inzerátů u obou systémů 350.

Tabulka: Srovnání zobrazených relevantních a nerelevantních reklam

Tabulka: Srovnání zobrazených relevantních a nerelevantních reklam

Žlutá sada sloupců ukazuje, kolik různých reklam se v průběhu testování zobrazilo, zelené sloupce představují počet reklam, které byly uznány jako relevantní, fialové sloupce vyjadřují zastoupení relevantních reklam v procentech. Pro lepší přehlednost jsme výsledky převedli do grafu:

Graf: Poměry zobrazených relevantních a nerelevantních unikátních reklam

Graf: Poměry zobrazených relevantních a nerelevantních unikátních reklam

Z našeho testování vyplynulo, že s výjimkou serveru pejskar.cz měl vždy větší počet relevantních inzerátů Google AdSense. Rozdíl mezi oběma systémy v absolutním počtu relevantních inzerátů ale není markantní, liší se pouze v řádu jednotek nebo desítek.

Díky procentuálnímu vyjádření ale můžeme vypozorovat rozdílné chování obou systémů v závislosti na skutečném počtu relevantních reklam.

1) Servery ctyrkolky.com a rcbazar.cz mají oba shodně malé množství relevantních inzerátů. Sklik se u obou drží na 12% relevantních inzerátů, AdSense cca 23% relevantních. Zbývající reklamy jsme vyhodnotili jako nerelevantní.

2) U webů dobraprace.cz a pejskar.cz má Adsense i Sklik vyšší počet relevantních inzerentů. Přesto AdSense nikdy nepřesáhne hranici 38% relevantních inzerátů. Sklik ale v případě webu pejskar.cz, kde má vysoký počet inzerentů na psí krmiva a chovatelské potřeby, zcela obrátil poměr na 59% relevantních inzerátů..

Je otázkou, jak se tato strategie projeví v reálných proklicích a výdělcích. V dalším vyhodnocení testů se také zaměříme na modely, jak AdSense a Sklik pracují se zobrazováním reklam, které při opakování preferují více a které méně.

Při testování jsme narazili i na několik kuriozit. Na webu pejskar.cz se nám několikrát zobrazila reklama na luxusní rakve a pohřební služby, na ostatních webech pak byla zobrazována reklama na cargo dopravu našeho hlavního železničního dopravce. I když zde by se o relevanci dalo diskutovat, až si koupíte granule pro pejska nebo novou čtyřkolku, budete je potřebovat převézt domů…

Čtěte také:
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 1.
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 3.: práce s relevantními inzeráty
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 4.: srovnání CTR a eCPM

Štítky: AdSense, Google, Seznam, Sklik

Tento článek byl publikován 22.7.2011 at 16:41 v kategorii Marketing, Sklik, Adsense atd. Můžete sledovat všechny komentáře přes RSS 2.0 feed.

Komentářů: 2 ke článku “AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 2.: počet relevantních inzerátů”

Blabol.cz » AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 4.: srovnání CTR a eCPM 27.9.2011 v 13:20

[…] počet unikátních zobrazených reklam a poměr relevantních inzerátů vůči obsahu stránky (2. díl) i chování Skliku a AdSense při nasazování a opakování jednotlivých reklam (3. díl). […]

Martin 21.11.2013 v 01:18

Mně rozhodně lépe funguje adsense, sklik celkem bída aspoň na téma cestování :)

Přidat do oblíbených

  • Kategorie

    • Co se jinam nevešlo (11)
    • Marketing (29)
    • Naše weby a projekty (10)
    • SEO, vyhledavače (15)
    • Sklik, Adsense atd (10)
  • Archiv článků

    • Listopad 2014 (1)
    • Říjen 2014 (1)
    • Září 2014 (1)
    • Červenec 2014 (1)
    • Únor 2014 (2)
    • Listopad 2013 (2)
    • Říjen 2013 (1)
    • Červen 2013 (2)
    • Prosinec 2012 (1)
    • Říjen 2012 (1)
    • Září 2012 (4)
    • Červen 2012 (1)
    • Duben 2012 (1)
    • Březen 2012 (1)
    • Únor 2012 (2)
    • Leden 2012 (3)
    • Prosinec 2011 (2)
    • Listopad 2011 (2)
    • Říjen 2011 (3)
    • Září 2011 (3)
    • Srpen 2011 (7)
    • Červenec 2011 (9)
  • Čtěte u nás:

    • Ztrácí Seznam.cz dech a nebo naopak vstává z popela?
    • Proč dává Seznam stále málo relevantní výsledky? Cui bono?
    • Seznam? Neznám!
    • Jak nekomunikovat se zákazníkem
    • Seznam obětoval fulltext na úkor firmy.cz – pokračování
    • Seznam „obětoval“ fulltext na úkor Firmy.cz
    • Jak jsem právě neprodal tento blog
  • Štítky

    AdSense adwave AdWords bannerová reklama Etarget Facebook favorites Google heureka.cz katalogy Lupa oblíbené PageRank Potenza prezentace Seznam Sklik srovnavače cen URL vyhledavače Webtrh zbozi.cz

Copyright © 2025, Blabol.cz, INET-SERVIS.CZ | RSS článků | RSS komentářů

WordPress theme designed by web design