Blabol.cz

subjektivní pohled na internetové dění

  • Úvodní stránka
  • Kdo to blábolí?

AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 3.: práce s relevantními inzeráty

Autor: Martin Sedláček

Ve třetím dílu testovacího seriálu, ve kterém porovnáváme kontextové reklamní systémy AdSense a Sklik, jsme se zaměřili na práci obou systémů s relevantními inzeráty. Konkrétně nás zajímalo, zda daný reklamní systém preferuje při zobrazování reklam více relevantních nebo nerelevantní reklamy.

Pro porovnání systému AdSense a Sklik jsme vybrali čtyři weby, které jsme podrobili týdennímu sledování. Jedná se o motoristický magazín www.ctyrkolky.com, inzertní server s nabídkou pracovních pozic www.dobraprace.cz, portál o psech a psích plemenech www.pejskar.cz a server pro fanoušky modelů a modelářství www.rcbazar.cz.

V minulém dílu jsme se věnovali absolutnímu počtu relevantních inzerátů u jednotlivých webů a rozdílnému chování AdSense a Skliku v procentuálním zastoupení relevantních reklam oproti nerelevantním. Dalším hodnotícím kritériem pro nás je model, jakým způsobem oba systémy s reklamami pracují.

Do výsledků jsme proto započítali, jaké procento celkového objemu připadne na opakování relevantních reklam (viz poslední modrý sloupec v tabulce).

Srovnání zobrazených relevantních a nerelevantních reklam

Srovnání zobrazených relevantních a nerelevantních reklam

Chování obou systémů v zobrazování reklam a volba, které reklamy opakuje více a které méně, jsou u AdSense a Skliku rozdílné. Ještě více je to patrné z grafu.

Graf: Poměry zobrazení relevantních a nerelevantních reklam

Graf: Poměry zobrazení relevantních a nerelevantních reklam

V průběhu testu bylo na jednom webu zobrazeno vždy 2 krát denně 5 skyscraperů s pěti reklamními jednotkami. 100% v grafu tedy představuje 350 zobrazených reklamních jednotek na 70 zobrazených skyscraperech. Zeleně jsou vyznačené opakující se relevantní reklamy, červeně nerelevantní reklamní sdělení a nebo prázdné pozice. Ty se v průběhu testu objevily několikrát u systému Sklik na serveru ctyrkolky.com. Na tuto chybu jsme upozornili hned v prvním díle této minisérie. Vývojáři Skliku se ozvali poměrně rychle a pod článek  připojili komentář, dle kterého se jednalo o technickou chybu, která by již v současné době měla být odstraněna.

V našem testování jsme se věnovalil hodnocení relevantnosti reklam ve vztahu k partnerským webům zobrazujícím Sklik a Adsense. Zajímavé ale jistě je, že pokud pokud bychom hodnotili relevanci reklam těchto dvou systémům ve vztahu ke klíčovému slovu na jejich mateřských vyhledavačích Seznam.cz a Google.cz, je relevantnost téměř stoprocentní. To ukazuje, že Sklik i AdSense mají k dispozici dostatečný počet relevantních inzerátů, pouze se na partnerské weby nedostanou. To může mít dva důvody –  buď inzerent při zadávání reklamy nepovolil zobrazování v síti spolupracujících partnerských webů, nebo se Google i Seznam snaží zobrazit primárně relevantní reklamy na svých mateřských webech, kde nemusí vyplácet provizi partnerům. Bohužel druhá varianta se nám jeví jako pravděpodobnější.

Výsledky našeho testu můžeme rozdělit do dvou skupin:

1) weby s nízkým počtem relevantních inzerátů – ctyrkolky.com a rcbazar.cz
Jedná se o weby, které jsou tematicky zaměřené na úzkou skupinu uživatelů – příznivce terénních čtyřkolek a modeláře. Celkový počet relevantních inzerátů je menší, protože i reálných inzerentů je méně. Sklik zobrazuje extrémně velké množství nerelevantních reklam (u webu ctyrkolky.com je až 88% všech zobrazených reklam nerelevantních). Naopak AdSense více preferuje ty, které považuje za relevantní. Z pohledu tematické čistoty a jednotnosti daného webu vychází tedy lépe AdSense, zobrazení relevantních reklam je oproti Skliku dvojnásobné.

U webu ctyrkolky.com byl nejvíce opakovaný relevantní inzerát zobrazen 13x v případě AdSense, respektive 12x v případě Sklik. Na stránkách rcbazar.cz byl tento počet 35 u AdSense a 37 u Skliku.

2) weby s vysokým počtem relevantních inzerátů – dobraprace.cz a pejskar.cz
Tyto dvě internetové aplikace jsou zaměřené na širší skupiny populace – uživatele hledající práci a informace o psech. V obou případech je tedy nabídka reklamy poměrně vysoká. Sklik v tomto případě preferuje relevantní reklamy, které rotuje častěji (až 81 procent všech zobrazení u webu pejskar.cz). AdSense rotuje relevantní a nerelevantní reklamy přibližně v poměru 1:1. U této kategorie webů tedy v našem srovnání vychází lépe Sklik.

Nejvíce opakovaný relevantní inzerát se zobrazil u webu dobraprace.cz AdSense 23x a Sklik 25x. V případě portálu pejskar.cz byla nejvíce opakovaný inzerát zobrazen 27x u AdSense a 37x u Skliku.

Obecně lze říci, že výběr reklamního systému závisí na profilaci konkrétního webu. Z hlediska absolutního počtu zobrazení relevantních reklam dominuje u úzce profilovaných stránek AdSense, naopak u masověji orientovaných prezentací vychází lépe Sklik. Je ale otázkou, jak se tyto odlišné strategie projeví do míry prokliku a konečného výdělku, což ale bude předmětem našeho dalšího článku.

Čtěte také:
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 1.
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 2.: počet relevantních inzerátů
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 4.: srovnání CTR a eCPM

Štítky: AdSense, Google, Seznam, Sklik

Tento článek byl publikován 26.7.2011 at 07:00 v kategorii Marketing, Sklik, Adsense atd. Můžete sledovat všechny komentáře přes RSS 2.0 feed.

1 komentář ke článku “AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 3.: práce s relevantními inzeráty”

ombre 22.10.2011 v 13:13

je to hezky popsane, diky za hodnotny clanek.
Nad eliminaci jsem stravil asi 2 dny v kuse, u adsense jsem si chtel irelevantni inzerenty eliminovat, aby se neobjevovaly odkazy na weby, kterych maji lidi plne zuby (subjektivni pohled). Sluzba Centrum pro kontrolu reklam, kde mam 24 hodin na schvaleni poptavky po inzerci zatim nevim z jakeho duvodu nefunguje a blokovanych adres mohu nastavit jen 500(dva dny temer nonstop), takze nezbyva nez jineho nez pristoupit na maly kompromis. Vkazdem pripade google dava nahoru odkazy, ktere jsou uspesne a da se to s troskou citu predikovat. U skliku je tato moznost zcela vyloucena. Dalsim vyraznym faktorem je dostupnost dat, ktera je u adsense temer okamzita a u skliku maji data (tedy jen 3 cisla) s dennim zpozdenim….

Přidat do oblíbených

  • Kategorie

    • Co se jinam nevešlo (11)
    • Marketing (29)
    • Naše weby a projekty (10)
    • SEO, vyhledavače (15)
    • Sklik, Adsense atd (10)
  • Archiv článků

    • Listopad 2014 (1)
    • Říjen 2014 (1)
    • Září 2014 (1)
    • Červenec 2014 (1)
    • Únor 2014 (2)
    • Listopad 2013 (2)
    • Říjen 2013 (1)
    • Červen 2013 (2)
    • Prosinec 2012 (1)
    • Říjen 2012 (1)
    • Září 2012 (4)
    • Červen 2012 (1)
    • Duben 2012 (1)
    • Březen 2012 (1)
    • Únor 2012 (2)
    • Leden 2012 (3)
    • Prosinec 2011 (2)
    • Listopad 2011 (2)
    • Říjen 2011 (3)
    • Září 2011 (3)
    • Srpen 2011 (7)
    • Červenec 2011 (9)
  • Čtěte u nás:

    • Ztrácí Seznam.cz dech a nebo naopak vstává z popela?
    • Proč dává Seznam stále málo relevantní výsledky? Cui bono?
    • Seznam? Neznám!
    • Jak nekomunikovat se zákazníkem
    • Seznam obětoval fulltext na úkor firmy.cz – pokračování
    • Seznam „obětoval“ fulltext na úkor Firmy.cz
    • Jak jsem právě neprodal tento blog
  • Štítky

    AdSense adwave AdWords bannerová reklama Etarget Facebook favorites Google heureka.cz katalogy Lupa oblíbené PageRank Potenza prezentace Seznam Sklik srovnavače cen URL vyhledavače Webtrh zbozi.cz

Copyright © 2025, Blabol.cz, INET-SERVIS.CZ | RSS článků | RSS komentářů

WordPress theme designed by web design