Blabol.cz

subjektivní pohled na internetové dění

  • Úvodní stránka
  • Kdo to blábolí?

AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 4.: srovnání CTR a eCPM

Autor: Martin Sedláček

Testovací seriál AdSense vs. Sklik: Kdo s koho je u konce. Posledním (a z hlediska finančních zisků nejdůležitějším) testovaným hlediskem je srovnání prokliků a výdělků.

Samotný průběh testování jsme popisovali v 1. díle našeho seriálu. Připomeňme jen, že jsme vybrali čtveřici webů, u kterých jsme v průběhu jednoho týdne od čtvrtka do středy sledovali počet unikátních zobrazených reklam a poměr relevantních inzerátů vůči obsahu stránky (2. díl) i chování Skliku a AdSense při nasazování a opakování jednotlivých reklam (3. díl). Majitele webu ale samozřejmě nejvíce zajímá konkrétní výdělek, který mu daná reklamní plocha vynese.

Smluvní podmínky služby AdSense neumožňují zveřejňovat konkrétní údaje CTR a eCPM, proto jsme sledované parametry promítli do následujících srovnávacích grafů:

Graf 1 - CTR u sledovaných reklamních pozic

Graf 1 - CTR u sledovaných reklamních pozic

Graf 2 - eCPM u sledovaných reklamních pozic

Graf 2 - eCPM u sledovaných reklamních pozic

CTR neboli Click Thru Rate označuje tzv. míru prokliku, tedy počet kliknutí na 100 zobrazení a obvykle se udává v procentech. eCPM (effective Cost per 1000 impressions) by se dalo volně přeložit jako skutečné náklady na tisíc zobrazení a vypočítává se jako čistý zisk vydělený počtem zobrazení a vynásobený tisícem.

Pro kompletní srovnání a vyhodnocení si připomeňme ještě tabulku ze třetího dílu našeho seriálu:

Srovnání zobrazených relevantních a nerelevantních reklam

Srovnání zobrazených relevantních a nerelevantních reklam

Výsledky testu nám přinesly zajímavá zjištění:

1) web ctyrkolky.com
Jedná se o web s malým množstvím relevantních inzerátů, v celkovém zobrazení jich byla u AdSense necelá třetina, u Skliku dokonce jen desetina. Přestože AdSense bylo schopno posílat výrazně vyšší počet relevantních reklam, nezaznamenal tento systém žádný proklik. Model Skliku byl tedy úspěšnější, navíc jeho eCPM bylo ze všech 4 sledovaných webů nejvyšší. Tento web je ale z této čtveřice nejmladší, v letošním roce prošel velkým faceliftem a znovunasazením, svoji čtenářskou základnu si teprve buduje a jeho návštěvnost není vysoká. Naměřené výsledky tedy mohou být ve větší míře zatížené statistickou chybou.

2) web dobraprace.cz
Inzertní web Dobrá práce měl vysoké procento relevantních reklam, které bylo navíc u obou systémů shodné. Rozdílné bylo celkové nasazení, AdSense preferoval více nerelevantních reklam (58%) a Sklik naopak relevantní reklamy (55%). Ve výsledku má AdSense 1,5x vyšší CTR a eCPM dokonce 2,3x vyšší. V konečném součtu má tedy AdSense markantně vyšší výdělky.

3) web pejskar.cz
Pejskařský web měl také vysoké procento relevantních reklam, v absolutním počtu jich AdSense zobrazil 56%, u Skliku byla dokonce převážná většina zobrazených reklam relevantních (81%). I když se zobrazovací modely u obou systémů lišily, výsledky v míře prokliku (CTR) a tedy i úspěšnosti byly zcela shodné. Liší se však eCPM, které je v případě AdSense 2,5x vyšší, což opět znamená podstatně vyšší výdělky pro provozovatele webu.

4) web rcbazar.cz
Web RC bazar jako úzce specializovaný server zastupuje skupinu webů s menším množstvím relevantních reklam. Modely rotování relevantních reklam byly rozdílné, 62% všech zobrazených reklam AdSense bylo relevantních, naproti tomu u Skliku jich bylo jen 32%. Přesto úspěšnost míry prokliku (CTR) byla u obou systémů stejná. Nicméně eCPM bylo u AdSense 1,7x vyšší.

Celkově lze konstatovat, že zisky kontextových reklam získaných přes systém Google AdSense jsou oproti Skliku v průměru dvojnásobně vyšší. Výjimku ale mohou tvořit konkrétní úzce specializované tematické weby, kde hodnota eCPM může být u Skliku vyšší. V našem testu je příkladem takového webu portál ctyrkolky.com, u kterého bylo eCPM nejvyšší ze všech čtyř sledovaných webů. Nejde přitom o krátkodobý jev, ale i v dlouhodobých statistikách se u tohoto webu pohybuje hodnota eCPM u Skliku na srovnatelné nebo vyšší úrovni než u AdSense.

Pokud se ale jedná o inzerenty, z našeho testu vyplývá, že všeobecně levnější a výhodnější inzerci nabízí Sklik. Konkrétně u webů pejskar.cz a rcbazar.cz bylo stejné CTR, takže šance na úspěšnost inzerátu byla u Skliku i AdSense velmi podobná. Samozřejmě záleží na grafickém zpracování konkrétního reklamního prostoru, které si spravuje majitel webové stránky sám a zadavatel inzerce nemá možnost jej ovlivnit. Smluvní podmínky reklamních systému navíc neumožňují, aby byly grafickým zpracováním jednotlivé reklamní systémy zaměnitelné. Provozovatel webu by je tedy měl v případě použití na jednom webu graficky odlišit.

Protože výše eCPM závisí na konkrétních inzerentech, kteří si reklamy v kontextových systémech objednávají, provádíme v naší praxi pravidelné srovnávací studie a v případě aktuálního zvýšení eCPM u některého ze systémů operativně měníme poměr nasazení reklamních bannerů na našich webech. Pro správu reklamního prostoru využíváme sofistikovaný reklamní systém Adwave, ve kterém máme možnost nastavit poměry na jednotlivých reklamních pozicích pro různá časová období.

Pokud chcete jednorázově nasadit kontextový reklamní systém do vaší prezentace, doporučujeme vám AdSense z dílny Google, který obecně nabízí vyšší výdělky. Strategie a modely zobrazování Skliku ale bývají v některých případech úspěšnější, proto pokud máte možnost využít některý z reklamních systémů podobný našemu Adwavu, kde si můžete průběžně měnit poměry nasazení jednotlivých systémů, bude pro Vás nasazení obou systémů nejvýhodnější. Díky pravidelné kontrole statistik a porovnáním výsledků pak můžete z obou systémů vytěžit maximum.

Čtěte také:
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 1.
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 2.: počet relevantních inzerátů
AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 3.: práce s relevantními inzeráty

Štítky: AdSense, adwave, Google, Seznam, Sklik

Tento článek byl publikován 28.7.2011 at 08:00 v kategorii Marketing, Sklik, Adsense atd. Můžete sledovat všechny komentáře přes RSS 2.0 feed.

Komentářů: 4 ke článku “AdSense vs. Sklik: Kdo s koho – část 4.: srovnání CTR a eCPM”

JersyWoo 4.8.2011 v 23:28

Nemám rád děkovací komentáře, ale fakt díky za tenhle článek. překvapily mě hodnoty CPM a použití adwave o kterém jsem nevěděl.

Jaroslav Fišer 5.8.2011 v 02:09

Ahoj,
díky i jménem kolegy za slova chvály, zrovna od tebe potěší :-) Co se Adwave týká, tak je to prozatím náš interní systém pro naše weby, ale v září nebo nejdéle v říjnu ho hodláme otevřít a nabídnout publisherům. Až to bude aktuální, určitě se o tom dozvíš.

Volný pád 24.8.2011 v 07:32

Taky moc díky za srovnání, zrovna se rozhoduju, ktery systém nasadit a je to jasné, mám rozhodnuto a nemusím sám testovat! :-)

ombre 21.10.2011 v 23:40

vyborny clanek s analyzou na konkretnich webech, jen tak dale….

Přidat do oblíbených

  • Kategorie

    • Co se jinam nevešlo (11)
    • Marketing (29)
    • Naše weby a projekty (10)
    • SEO, vyhledavače (15)
    • Sklik, Adsense atd (10)
  • Archiv článků

    • Listopad 2014 (1)
    • Říjen 2014 (1)
    • Září 2014 (1)
    • Červenec 2014 (1)
    • Únor 2014 (2)
    • Listopad 2013 (2)
    • Říjen 2013 (1)
    • Červen 2013 (2)
    • Prosinec 2012 (1)
    • Říjen 2012 (1)
    • Září 2012 (4)
    • Červen 2012 (1)
    • Duben 2012 (1)
    • Březen 2012 (1)
    • Únor 2012 (2)
    • Leden 2012 (3)
    • Prosinec 2011 (2)
    • Listopad 2011 (2)
    • Říjen 2011 (3)
    • Září 2011 (3)
    • Srpen 2011 (7)
    • Červenec 2011 (9)
  • Čtěte u nás:

    • Ztrácí Seznam.cz dech a nebo naopak vstává z popela?
    • Proč dává Seznam stále málo relevantní výsledky? Cui bono?
    • Seznam? Neznám!
    • Jak nekomunikovat se zákazníkem
    • Seznam obětoval fulltext na úkor firmy.cz – pokračování
    • Seznam „obětoval“ fulltext na úkor Firmy.cz
    • Jak jsem právě neprodal tento blog
  • Štítky

    AdSense adwave AdWords bannerová reklama Etarget Facebook favorites Google heureka.cz katalogy Lupa oblíbené PageRank Potenza prezentace Seznam Sklik srovnavače cen URL vyhledavače Webtrh zbozi.cz

Copyright © 2025, Blabol.cz, INET-SERVIS.CZ | RSS článků | RSS komentářů

WordPress theme designed by web design