Google vyhlásil válku placeným odkazům, co to udělá s jejich cenou?
Autor: Jaroslav Fišer
Poslední dobou se jako houby po dešti vyrojily zprávy o tom, že Google začal penalizovat weby, které si kupují odkazy. Tedy nikoliv ty weby, které odkazy prodávají, ale ty, které je kupují. Nejprve tyto zvěsti přicházely ze zahraničí a nyní už byly potvrzeny i českými SEO specialisty. Je to vůbec možné a co to udělá s trhem zpětných odkazů?
Je to vůbec možné?
Asi ano, ale jen v určitých extrémních případech. Pěknou analýzu udělal Michal Kubíček na svém webu, má to z první ruky. Okamžitě se vyrojily stovky chytrolínů, škarohlídů a křišťálově čistých SEO šamanů, kteří tvrdili: „dobře jim tak“ nebo „vždyť já jsem to říkal už roky“. Jak je to ale doopravdy? Google fakticky neudělal nic nového, k podobným penalizacím docházelo už dříve, ale rozdíl byl v tom, že fakt, že jste penalizování, jste si museli domyslet, nyní už Vám to řekne Google sám, což je, myslím, poměrně solidní přístup. A to je prakticky vše přátelé…
To znamená, že za nákup zpětných odkazů můžete být opravdu penalizováni. Jenomže to se nestane jen tak samo od sebe. Google o Vás ví sice opravdu hodně, pokud mu bezmezně věříte, ale do účetnictví (zatím ještě) nevidí. Neví, jestli jste odkazy koupil, může jen spekulovat. Google pouze hodnotí a vždycky hodnotil přirozenost zpětných odkazů.
Jak to udělat, aby Vaše odkazy byly přirozené nebo tak vypadaly a to bez ohledu na to zda jsou koupené, vyměněné či vznikly opravdu samy od sebe?
1/ vyvarujte se jednorázových hromadných nákupů odkazů. Velký nárůst v krátké době není přirozený. Odkazy přikupujte postupně, doporučuju prodlevu mezi nákupem odkazu z větších webů minimálně měsíc
2/ nekupujte odkazy z webů, u kterých je na první pohled patrné, že se prodejem odkazů živí. Fakt, že mají vysoký Srank a GTPR není rozhodující, velkou roli hraje i počet externích odkazů. Weby, které mají víc než 20 unikátních externích sitewide odkazů už nepůsobí přirozeně, pokud to nejsou katalogy nebo nějaké sumáře. (to číslo je můj subjektivní odhad, někdo může mít jiný pohled na věc, každopádně je potřeba to posuzovat individuálně).
3/ nehledejte jen weby s vysokými ranky. Odkazy z méně „významných“ stránek jsou také odkazy a je naprosto v pořádku, že na Vás mohou odkazovat i slabší stránky. Naopak pokud na Vás povedou jen odkazy ze „silných“ stránek, nebude to přirozené.
4/ a na závěr jedno klišé pro Mirky Dušíny: dělejte kvalitní obsah a lidé na Vás budou odkazovat sami a zadarmo (pozor, ono to opravdu platí, ale nesmíte být 189. eshop v pořadí, který prodává bílé zboží)
Podobných rad by se dalo vymyslet i více, ale často už by šlo jen o spekulace. Kdo bude odkazy nakupovat s rozumem a bude se starat i o další formy linkbuildingu, ten se bát nemusí.
Co to udělá s trhem?
Podle mého soudu tento krok prodeji odkazů jen prospěje. Zákazníci totiž začnou víc řešit, na jakém webu si odkaz koupí. Na povrch tak opět vyplave kvalita a weby, které byly schopny mít najednou třeba 100 externích placených odkazů za hubičku, postupně začnou zanikat, nebo raději zapracují na kvalitě, zdraží a případně si stanoví nějaký limit, kolik odkazů na stránce budou mít. Fakticky tak může tlak Google na boj proti prodeji odkazů těm seriozním prodejcům zpětných odkazů prospět. Přestane se (aspoň na chvíli) řešit kvantita, ale půjde se po kvalitě a pestrosti. Je totiž samozřejmě absolutní nesmysl prodej odkazů zcela zavrhnout. V komerční sféře eshopů a online služeb se neobejdete ani bez komerční podpory webu. Co je větší podvod? Komentářový spam v diskuzním fóru a nebo legálně zaplacený odkaz na tématicky spřízněném webu? (na přirozené odkazy zapomeňte. Pokud rozjíždíte nový komerční projekt, těžko budete několik měsíců až let pracovat zadarmo a čekat, jestli na Vás někdo odkáže).
Je to zneužitelné?
Pokud to bude stát Vám nebo Vaší konkurenci za tu práci, tak ano. Předpokládám, že nejsem sám, kdo si pohrává s myšlenkou vytvořit síť typu „Bad Backlinks“ a pak na tom vydělávat neskutečné prachy. A nebo si aspoň myslet na to, že by pár takových odkazů cílených na konkurenci nebylo špatné zakoupit. Vždy je přece snažší bořit než ničit. Ostatně o podobném experimentu psal nedávno na svém blogu Drago. Takže čistě teoreticky to jde. Silného hráče ale asi jen tak nezničíte, ovšem nějaký začínající web by asi nebylo složité poslat minimálně do sandboxu bez jeho přičinění. Musíte ale počítat s tím, že když to uděláte špatně, tak své konkurencí spíš pomůžete. A také se asi musí počítat s tím, že kdyby se prokázal úmysl, patrně by to řešila druhá strana za asistence právníků (výsledek by bylo ale obtížné předjímat).
Proč vlastně Google bojuje proti prodeji zpětných odkazů?
Tuto otázku si kladu poměrně často. Oficiálně je to prý proto, že získáváním placených odkazů si zvyšujete pagerank a tím ovlivňujete negativně výsledky vyhledávání. Cílem Google je totiž nabídnout uživateli co nejlepší respektive nejrelevantnější výsledek vyhledávání (můj volný výklad). Ačkoliv jsem toto nebo podobné znění nikde na stránkách Google nenašel, je tak vžité, že ho považuju za oficiální.
Prodejem odkazů se zabývám aktivně už šest let, mám stovky klientů. Za celou dobu jsem neměl nikoho, kdo by si kupoval odkaz na něco, co nesouvisí s tématem inzerované stránky. Někteří možná budou namítat, že placené odkazy odsunou pryč stránku, která si dobré pozice budovala poctivě dlouhá léta. Ano, je to smutné, ale tohle je byznys, boj o přežití! A je ten, kdo je nahoře v SERPu „přirozenou cestou“, opravdu nejlepší? Takto by byli fakticky zvýhodňováni ti zaběhlejší respektive služebně starší a nováčci by se dostávali nahoru jen velmi obtížně. A pokud by „starousedlíci“ neudělali chybu, tak by se nováčci nahoru nikdy nedostali.
To, co nyní dělá Google, je fakticky jen strašení a jen zopakuji, že Google začal oficiálně přiznávat to, co už dělal dlouho předtím. Ve větším měřítku je však tuto metodu podle mého soudu nemožné praktikovat. Google má svůj vyhledávací algoritmus a řazení výsledků založeny především na zpětných odkazech. Dokud nepřijde s něčím novým, nemůže začít systémově (nikoliv systematicky) likvidovat weby jen proto, že na ně vede nějaký odkaz.
Závěr
Nebojte se kupovat odkazy, ale myslete u toho!
Lydie 5.4.2012 v 08:10
Také je potřeba nezapomínat na jeden nenápadný důvod, proč Google brojí proti obchodu s odkazy. A tím je AdWords. Něco mi říká, že Google by byl nejraději, kdyby všechny placené snahy majitelů webů o zviditelnění probíhaly přes tento systém. Jenže to nejde napsat rovnou do pokynů pro webmastery, tak se to zdůvodní etikou.
Ale jaké možnosti má majitel webu, aby na něj dostal zákazníky, když ne přes SERP nebo AdWords či Sklik?
Linki 5.4.2012 v 08:48
Podle me Google devalvuje hodnotu nekterych linku, coz se projevi propadem pozic, coz zazil klient pana Kubicka. Google navic ale oslovi cilovy web, pricemz si naslednou reakci majitele webu skvele potvrdi domnenku o umelych odkazech, protoze se velka cast oslovenych chytne za nos a zacne odkazy mazat. Bylo by zajimave sledovat nejaky pokus, kde by web nereagoval a pokusil se posilit sve pozice jinak.
Jaroslav Fišer 5.4.2012 v 10:17
ahoj,
ono to s ověřením, že ty odkazy jsou opravdu placené (koupené majitelem banovaného webu) není až tak snadné. Např. Robert Němec tvrdí, že jeden z jeho zákazníků byl takto poškozen konkurencí. A v zahraničí už jsem objevil několik stránek, které nabízejí placené odstraňování „bad backlinks“. Tzn., že k takovému odkazu můžete přijít, aniž byste se o to nějak přičinil.
Osobně se domnívám, že se vrací čas google bombs, ale pouze s tím rozdílem, že pokud předtím bylo cílem dostat nějaký web nahoru bez přičinění majitele webu, tak teď půjde jen o to, dostat ho ven.
Linki 5.4.2012 v 12:35
Overeni je snadne, Google vidi backlink profil, napise ti dopis, odkazy zacnou mizet a mame overeno. Je to jen moje domnenka, ja bych to takto zkusil.
Pavel 5.4.2012 v 17:29
Souhlasím s Lydií, straší aby lidi místo placení odkazů platili AdWords. V součtu je to spousta peněz, které by chtěl do své kapsy a né do kapsy webů.
Google takto straší, ale reklamu na zprostředkovatele prodeje odkazů v Adwords nechává.
Online Peter 10.4.2012 v 20:40
Pekny clanok. Mna by zaujimalo kolko % webstranok sa to tak asi dotkne. Google by uz podla mna celosvetovo potreboval nejaku poriadnu konkurenciu aby prestal kazdy tyzden vymyslat nejake Pandy a podobne kraviny
Dr.Ozdi 9.1.2013 v 23:34
Cílem googlu už dávno není nějaké dobrodiní. Chce vydělávat jako každý. A čím víc tím líp. Je to nafoukaný přerostlý moloch a prodejná děvka v jednom. A my všichni mu ještě lezeme do zadku, cpeme mu všechno co máme, aby s tím zakvrdlal a pak nám to zpátky prodal …toolbar, gmail, analytics, adsense, adwords, kruhy, shopping atd…a pak se jedni radují, že mají v gmailu „relevantní reklamy“ a druzí kňučí, že jsou „neviditelní“ bo nesplňují nějaký chytrý pokyn…až se někdy objeví googlova konkurence, bude to jen o tom, kdo jaký kus koláče si ukousne, nedělejme si iluze.
Dr.