Kam odtekly dvě miliardy z internetové reklamy?
Autor: Jaroslav Fišer
Za prvních sedm měsíců letošního roku ivestovali zadavatelé do internetové reklamy na českém internetu bezmála dvě miliardy korun. Je to jistě úctyhodná suma, která určitě potěší provozovatele webových stránek, pro něž je reklama jedním z hlavních zdrojů příjmu. Také si však kladete otázku, kde ty peníze vlastně končí? Kolik z nich se dostane až k těm, kteří tráví desítky až stovky hodin měsíčně tvorbou webů, správou obsahu apod?
Dvě miliardy, přesněji 1,97 miliardy korun, utratili od ledna do července inzerenti na českém internetu za display reklamu. Vyplývá to z výsledků zveřejněných prostřednictvím projektu AdMonitoring, za kterým stojí SPIR. Má to ale jeden háček. Tyto peníze se rozplynou ve velmi malém vzorku webů. Nejvíce z nich – zhruba 45% – spolykají weby z rodiny Seznamu. A zbytek se rozdělí mezi další velké hráče, od kterých těm malým spadnou jen drobečky.
Tato zpráva má však i své pozitivní stránky. Internetová reklama už není jen doménou internetových firem. Zde je tabulka největších zadavatelů internetové reklamy v ČR za leden až červenec.
INZERENT | SUMA ZA 01 – 07/11 |
Internet Mall | 69 201 917,00 Kč |
Aukro | 65 678 417,00 Kč |
Telefónica O2 Czech Republic | 64 095 290,00 Kč |
Tchibo | 53 280 444,00 Kč |
AAA Auto | 51 616 839,00 Kč |
Lidl Česká republika | 40 055 583,00 Kč |
Vodafone | 37 548 117,00 Kč |
T-Mobile Czech Republic | 36 228 339,00 Kč |
Invia.cz | 27 366 354,00 Kč |
Astratex | 17 023 762,00 Kč |
Google Czech Republic | 15 773 038,00 Kč |
Bwin International | 13 877 240,00 Kč |
Škoda Auto | 13 056 932,00 Kč |
Datart International | 11 809 256,00 Kč |
McDonald’s ČR | 11 380 984,00 Kč |
Slevomat | 10 168 891,00 Kč |
Ford Motor Company | 8 211 229,00 Kč |
AXA Bank Europe | 6 720 165,00 Kč |
Komerční banka | 6 297 908,00 Kč |
Zuno Bank | 5 947 205,00 Kč |
Peugeot Česká republika | 5 213 527,00 Kč |
Mountfield | 5 132 525,00 Kč |
UPC Česká republika | 4 644 591,00 Kč |
Největším zadavatelem byl sice Internet Mall a druhým největším Aukro, ale například šestým největším zadavatelem reklamy ve sledovaném období byl obchodní řetězec Lidl. Mezi další významné inzerenty patří i McDonalds, Axa, Komerční banka, Mountfield či automobilky Škoda, Ford nebo Peugeot. To všechno jsou firmy, pro které internet není hlavním prodejním kanálem. Domnívám se proto, že se začíná blýskat na lepší časy. I „neinternetové“ firmy konečně pochopily, že internetová reklama je důležitá. Pouze je nutné přestat hodnotit ji podle konkrétního výkonu. U televizní, rozhlasové či tiskové kampaně taky neměříte prokliky a vlastně ani nevíte, kolik lidí reklamu vidělo. To pouze internet tuto „vymoženost“ nabízí a vlastně je mu to na škodu… Zkuste přesvědčit své potenciální „neinternetové“ zákazníky, ať na bannerovou internetovou reklamu pohlížejí jako na tištěný inzerát v novinách, billboard u silnice nebo plakát na nároží, který se ale dokáže hýbat, který uvidí víc lidí a přitom vyjde levněji. Kliknutí už je jen takový bonus navíc. Pokud je o tomto přesvědčíte, máte zpoloviny vyhráno. A nepotřebujete k tomu žádnou mediální agenturu.
Štítky: bannerová reklama
klokan.eda 4.9.2011 v 22:00
Velice rád si přihřeji polívčičku na jeden hezký produkt na blokování reklamy – Adblock Plus.
Pavel 28.9.2011 v 14:20
Jsou v těch číslech i výdaje na tvorbu webových stránek?