Newsletter nebo spam?
Autor: Jaroslav Fišer
Provozujete eshop a zvažujete rozeslání informační newsletteru s novou nabídkou vašeho sortimentu či služeb? Proč ne, říkáte si, vždyť je to dobrý marketingový nástroj. Ale zamyslete se, zda vám to nemůže uškodit. Respektive zvažte, komu všemu e-mail pošlete.
Samozřejmě zasílání newsletteru (registrovaným) zákazníkům eshopu je normální, často naopak žádoucí a zákazníci o to stojí. Stává se ale bohužel obvyklou praxí rozesílání e-mailů přes různé firmy, jež nabízejí databáze uživatelů, kteří údajně souhlasili se zasíláním obchodních sdělení. Můžete si ošklivě naběhnout. Neznám nikoho psychicky zdravého, kdo by dal vědomě souhlas k tomu, že si nechá zasílat na svůj e-mail obchodní sdělení od někoho neznámého. Velmi často jsou podobné databáze e-mailů získávány pokoutným způsobem, například při registraci do katalogů či prostě jen sprostým vykradením e-mailů ze stránek roboty nebo dalšími jinými způsoby. Další metody si určitě dokážete domyslet.
Riziko tohoto napůl legálního spamování spočívá v něčem jiném. Řešení problémů, které si tímto rozesláním způsobíte, vám pravděpodobně zabere víc času a peněz než kolik bude zisk z objednávek. Vím naprosto spolehlivě, o čem hovořím. A to hned ze dvou pohledů.
Pohled č.1
Loni v období vánoční sezóny jsem tento způsob kampaně využil. Co mi to přineslo?
- zvýšení návštěvnosti eshopu v řádu stovek procent (které mi bylo k ničemu)
- zhruba 30 nových objednávek (s minimálním ziskem)
- zhruba stovku výhružných e-mailů (celkem se mi obohatil slovník)
- jeden amatérský pokus o vydírání (byl to chudák, trvalo nám 1 hodinu, než jsme měli jeho telefoní číslo. Pak měl strach, abychom to nedali policii)
- výhružný dopis od ÚOUU (sice jen klasické bububu, ale příjemné to nebylo)
Pohled č.2
Za poslední měsíc dramaticky narostl počet nevyžádaných mailů od českých subjektů. Chodí jich až několik desítek denně. Odhlašování moc nepomáhá, někdy to ani nejde. Protože jsem administrátorem dvou serverů, na kterých běží řádově tisíce e-mailových schránek, rozhodl jsem se všechny podobné české spamy blokovat. Dávám je na blacklist a dělám to poctivě, tzn, že blokuji nejen e-mailovou adresu odesílatele, ale i adresu inzerenta (nezřídka se totiž liší). Pokud je e-mail na vlastní doméně, tak blokuji často i celou doménu. Je to sice docela tvrdé, mimo jiné i vůči zákazníkům, kteří u nás hostují, protože jim nemusí být doručena důležitá zpráva. Ale sondoval jsem ve svém okolí tento přístup a nejsem jediný, kdo tak činí.
Než si proto objednáte podobnou mailingovou službu, zvažte důkladně všechny klady i zápory. Ve skutečnosti můžete víc ztratit než získat.
Pavel 20.9.2012 v 20:55
Čtenáři by si hlavně měli rozmyslet, než si dají web a emaily pod správu malému webhostingu, který si je vezme jako rukojmí a bude omezováním jejich služeb bojovat své egoistické žabomyší války beze smyslu.
Ukazovat efektivitu email marketingu, resp. jednoho zaslaného newsletteru, na jednom příkladu je taky zcestné.
Jaroslav Fišer 20.9.2012 v 21:23
jo, to se nepopírá. U našich zákazníků zatím spokojenost, naopak (zatím) chvála. Jsem si vědom rizikovosti opatření, ale vím, že to tak dělá dost správců, jen se o tom nemluví.