Blabol.cz

subjektivní pohled na internetové dění

  • Úvodní stránka
  • Kdo to blábolí?

Nezapomínejte na budování značky, má to smysl

Autor: Jaroslav Fišer

Současné trendy v internetovém marketingu jsou jasné: PPC reklama, SEO, marketing v sociálních sítích. To vše je skvělé a určitě správné. Řada marketerů čistě internetových projektů ale zapomíná na jednu podstatnou věc: budování značky. Závislost webových stránek na vyhledavačích roste stejně rychle jako roste počet nových webů. Přemýšleli jste někdy o tom, co by se stalo, kdybyste vypadli z indexu vyhledavačů? Ustáli byste to nebo byste zkrachovali?

Stejnou otázku jsem si položil poměrně nedávno, když jsem četl kolegův článek Vyhledavače stále suplují adresní řádek. V něm srovnával u třech našich webů, kolik lidí přijde na sledované webové stránky z vyhledavačů tak, že do vyhledávacího řádku zadají URL webu. Článek jasně naznačil, že silné značky mají větší počet přístupů z adresního řádku. Proto jsem se rozhodl udělat malé srovnání u některých webů, které provozujeme. Porovnal jsem počet celkový návštěv a počet návštěv bez refereru. Čím vyšší procento uživatelů bez refereru, tím větší pravděpodobnost, že návštěvník web zná, tedy že zadal adresu do vyhledavače ručně, použil bookmark případně přišel z e-mailu (např. z newsletteru na základě nějaké předochozí registrace). Možností, kdy nedojde k předání referreru je samozřejmě více, ale jde už spíše o okrajové záležitosti.
Do srovnání jsem zařadil čtyři naše projekty: Pracovní portál Dobrá práce.cz, eshop Veselý klaun, motoristický magazín Ojeté auto.cz a web pro chovatele psů Pejskař.cz. U prvních dvou webů se marketing snažíme budovat tak, aby byla výrazně podporována značka. Realizujeme průběžně bannerové kampaně, které jsou stavěny tak, aby byl preferován brand před aktuální nabídkou. V případě webu dobraprace.cz. se pak nebojíme investovat do offline reklamy jak v rozhlase, tak v novinách. Naopak weby ojeteauto.cz a pejskar.cz jsou mírně upozaďovány, marketing stojí především na SEO a případně na PPC, bannerovou kampaň na podporu brandu realizujeme spíše okrajově.

web stáří celkem lidí napřímo podíl přímých přímé konv
dobraprace.cz 7 roků 22520 6888 30,6%  
ojeteauto.cz 6 roků 8792 1479 16,8%  
pejskar.cz 3 roky 19355 2688 13,9%  
veselyklaun.cz 3 roky 2681 571 21,3% 39,0%
veselyklaun.cz –12 m 2 roky 2275 308 13,5% 33,0%

Z výše uvedené tabulky, která udává výstup za jeden kalendářní týden,  je jasně vidět, že weby dobraprace.cz a veselyklaun.cz mají nejvyšší podíl přímé návštěvnosti, tedy uživatelů, kteří stránky znají. Pro srovnání jsem přidal ještě statistiky webu veselyklaun.cz o rok starší, na kterých je patrné, jaký vliv má stáří webu. Pro zajímavost jsem připojil i podíl přímých návštěvníků na konverzích.

 Nejmenší podíl přímých návštěvníků má web pejskar.cz. Zde jsme dosud spoléhali především na SEO. Stránky ojeteauto.cz mají o 3% vyšší počet přímých návštěvníků, což může být způsobeno mimo jiné i dvojnásobným stářím webu.

Jak ukázal náš malý srovnávací test, podpora značky je důležitá i u internetových projektů a rozhodně nesmí být opomíjena. Výši investic do reklamy si samozřejmě musí každý určit sám. Za největší úskalí považuju fakt, že efekt z tohoto typu reklamy není hned vidět. Pokud vedle sebe postavíte PPC kampaň a bannerovou kampaň, skončí bannery v drtivé většině poražené. U PPC reklamy dosahuje CTR jednotky procent, u bannerů jsou to ve většině případů desetiny až setiny procenta. Jenomže nelze brát v potaz jen prokliky – banner je vidět i když se na něj nekliká. A výsledky výše uvedené to jasně dokazují. Velcí hráči na trhu to pochopili už dávno, např. přední internetové obchodní domy jako např. kasa.cz, mall.cz či alza.cz patří k významným zadavatelům reklamy i v rozhlase a televizi, o bannerové reklamě ani nemluvě.

Štítky: bannerová reklama

Tento článek byl publikován 19.8.2011 at 12:24 v kategorii Marketing, Naše weby a projekty. Můžete sledovat všechny komentáře přes RSS 2.0 feed.

Komentářů: 2 ke článku “Nezapomínejte na budování značky, má to smysl”

petr 20.8.2011 v 22:19

Jako skoro souhlas. Ale vidím to rozhodně i v krátkosti a „krásnosti“ jména. A čím šílenější divné jméno, tím lépe (ale jen někdy). Viz alza, google, del.icio.us…prostě divný jména, ale BRAND už mají. Neříkám, že pejskař nebo ojete auto je špatný, Ale třeba web xindl25 může mít větší BRAND než pejskař. Ovšem musíš ho vytunit těžkou externí reklamou, SEO nepostačí….

poggo 6.1.2012 v 01:02

Super článek. Mě by celkem ještě zajímalo, jak velký je ten marketingový spent řádově na podporu značky. Tohle číslo je tu totiž dost důležity.

Přidat do oblíbených

  • Kategorie

    • Co se jinam nevešlo (11)
    • Marketing (29)
    • Naše weby a projekty (10)
    • SEO, vyhledavače (15)
    • Sklik, Adsense atd (10)
  • Archiv článků

    • Listopad 2014 (1)
    • Říjen 2014 (1)
    • Září 2014 (1)
    • Červenec 2014 (1)
    • Únor 2014 (2)
    • Listopad 2013 (2)
    • Říjen 2013 (1)
    • Červen 2013 (2)
    • Prosinec 2012 (1)
    • Říjen 2012 (1)
    • Září 2012 (4)
    • Červen 2012 (1)
    • Duben 2012 (1)
    • Březen 2012 (1)
    • Únor 2012 (2)
    • Leden 2012 (3)
    • Prosinec 2011 (2)
    • Listopad 2011 (2)
    • Říjen 2011 (3)
    • Září 2011 (3)
    • Srpen 2011 (7)
    • Červenec 2011 (9)
  • Čtěte u nás:

    • Ztrácí Seznam.cz dech a nebo naopak vstává z popela?
    • Proč dává Seznam stále málo relevantní výsledky? Cui bono?
    • Seznam? Neznám!
    • Jak nekomunikovat se zákazníkem
    • Seznam obětoval fulltext na úkor firmy.cz – pokračování
    • Seznam „obětoval“ fulltext na úkor Firmy.cz
    • Jak jsem právě neprodal tento blog
  • Štítky

    AdSense adwave AdWords bannerová reklama Etarget Facebook favorites Google heureka.cz katalogy Lupa oblíbené PageRank Potenza prezentace Seznam Sklik srovnavače cen URL vyhledavače Webtrh zbozi.cz

Copyright © 2025, Blabol.cz, INET-SERVIS.CZ | RSS článků | RSS komentářů

WordPress theme designed by web design