Vyhledavače stále suplují adresní řádek
Autor: Martin Sedláček
Setkávám se s tím hodně často. Pro celou řadu lidí je Google nebo Seznam synonymem pro internet. A tím nemyslím jen to ustálené spojení, že daný vyhledávač je „Vaší branou do světa internetu“. Tito lidé si pod pojmem internet vybaví právě tu jejich základní homepage. A když zadávají nějakou internetovou adresu, často ani nepoužijí adresní řádek prohlížeče, ale začnou ji psát hezky do vyhledávacího pole a pak se podivují, proč se jim otevírá nějaké vyhledávání, co to je za chybu? A to mě přimělo k malému testu. Kolik takových lidí vlastně je?
K testování jsem využil statistik, které na našich webech sbírá náš systém Žebříček.cz. Z našeho portfolia jsem vybral trojici webů a u každého jsem si vyfiltroval klíčová slova, která začínají “www.” nebo končí “.cz”. To vše za období jednoho týdne, zvlášť pro Google a zvlášť pro Seznam. A výsledky jsou opravdu zajímavé:
Server | Seznam.cz | Google.cz |
www.dobraprace.cz | 275 | 143 |
www.ojeteauto.cz | 37 | 5 |
www.pejskar.cz | 15 | 3 |
Ve všech případech je vyšší počet na straně Seznamu. Je to zřejmě dáno historickými okolnostmi, pro většinu českých uživatelů byl Seznam dostupný dříve, jsou na něj zvyklí a nemají potřebu vyzkoušet něco jiného, třeba Google. A samozřejmě zde platí i skutečnost, že Seznam používá spíše starší populace, která není tak počítačově gramotná.
Weby www.ojeteauto.cz a www.pejskar.cz jsou úzce zaměřené na určitou skupinu lidí se stejným zájmem. Uživatelů, kteří zadávají URL do vyhledávacího pole, není mnoho. Naopak portál Dobrá práce je zaměřen šířeji na všechny věkové kategorie a na lidi s různým stupněm vzdělání. Zde už není počet takových uživatelů zanedbatelný. To však není hlavní příčinou výrazně vyššího počtu přímo zadaných adres. V průběhu let u tohoto webu docházelo k velkým investicím do budování značky. Server www.dobraprace.cz je a byl a stále ještě je dlouhodobě podporován nejen bannerovou reklamou, ale i tištěnou inzercí a rozhlasovými spoty. Podrobněji se významu investic do značky budeme věnovat v jiném článku.
Ale vraťme se k tématu tohoto blogu, tedy k uživatelům, kteří píší URL adresy do pole vyhledávače. Google už vyšel takovým uživatelům vstříc. Ve svém prohlížeči Chrome sjednotil adresní řádek s políčkem pro vyhledávání do jednoho pole. Pak už je jedno, jestli vyhledáváte slovní spojení, nebo napíšete adresu stránky, prohlížeč to za Vás pozná a nasměruje Vás, kam je potřeba.
Štítky: Google, Seznam, URL, vyhledavače
blbost 28.8.2011 v 20:01
Ono se stačí úúpdívat jak se chová IE9. Již několikrát se mi stalo, že dám seznam.cz bez www a vyskočí mi bing. Firefox mi chytne, takže si myslím, že toto hodně zkresluje čísla uvedené výše…