Špatná příprava dokáže zazdít jinak kvalitní prezentaci
Autor: Jaroslav Fišer
Včera jsem se zúčastnil konference Efektivní web. Jak už lze z názvu vytušit, konference byla věnována převážně internetovému marketingu. Mezi přednášejícími byli zástupci významných konzultačních a marketingových společností, zástupci nejznámějších vyhledavačů a jejich reklamních systémů a další odborníci na reklamu. Na konferenci jsme se prezentovali i my, konkrétně jsme předvedli náš reklamní systém Adwave.cz. Systém vyvolal poměrně velký zájem, což nás samozřejmě potěšilo. O tom však tento článek nebude. Bude o způsobu, jakým nemalá část řečníků přistoupila ke své přednášce. Forma, jakou prezentovali svoji firmu a svoje znalosti a dovednosti, byla totiž doslova tristní.
Ačkoliv u IT odborníků se dá určitá míra „nižší úrovně“ komunikace očekávat, na konferenci nebyli IT odborníci, ale spíš obchodníci. Jejich cílem mělo být další účastníky konference přesvědčit o tom, že právě jejich služba či firma je pro ně vhodná. Říká se, že dobré zboží se chválí samo a to bylo pro řadu přednášejících jediným štěstím. Jinak by neměli šanci. Ačkoliv já sám jsem na konferenci nevystupoval (prezentaci připravil kolega, který má zkušenosti s moderováním společenských akcí), dovolím si na základě této zkušenosti připravit pár postřehů a upozornit na chyby, kterých byste se měli vyvarovat.
Veřejný internet je prevít aneb když kážete vodu, nesmíte pít víno
Jedna z přednášejících se dostala do úzkých díky pohotovosti jednoho z účastníků konference. Její přednáška se týkala nejčastějších chyb, které dělají eshopy na svých stránkách. Dvacetiminutovou snahu mladé dámy přesvědčit účastníky, že firma, kterou zastupuje, je specialista na danou problematiku, zazdil jeden z posluchačů, když se v prostoru vymezeném pro dotazy zeptal, jak vážně máme brát její doporučení, která zazněla v přednášce. Upozornil totiž na to, že řada eshopů, které ona společnost měla uvedena na svém webu ve referencích, vykazuje velké množství chyb, na něž přednášející upozorňovala.
Nedávejte zbytečně šanci rýpalům nebo konkurenci, aby vás vykolejili nebo zesměšnili. Výmluvy se v takových případech hledají velmi těžko.
Konference má pevně daný časový harmonogram
Každý z účastníků měl na svoji prezentaci 20 minut a přibližně 5 minut bylo věnováno prostoru pro dotazy z pléna. Pro přednášejícího a vlastně ani pro posluchače není nic příjemného, když mu v průběh přednášky skočí do řeči pořadatel a důrazně ho upozorní na to, že přetahuje časový limit a měl by co nejrychleji přednášku ukončit.
Připravte si doma přednášku nanečisto a zjistěte si mimo jiné délku přednášky. Pokud je příliš dlouhá nebo příliš krátká, upravte ji, aby se vešla do vymezeného časového limitu.
(zde jen krátká douška k tématu: Stejně musíte počítat s tím, že všichni jsme si rovni, ale někteří jsou si rovnější. Takže zatímco vám skočí pořadatel s vypršením limitu do řeči a nekompromistě vyzve k ukončení, u těch „rovnějších“ je čtvrthodinový skluz jen „drobné zpoždění“, které všichni jistě pochopí.)
Vyvarujte se nudy a monotónosti
Nudné přednášky by určitě byly poutavější, kdyby řečníci navázali větší kontakt s publikem, nudnou teorii osvěžili ukázkou z praxe, příkladovou studií nebo aspoň lehkým vtípkem.
Mluvte nahlas a srozumitelně
Pokud nedisponujete silným hlasem, zjistěte si, zda bude v přednáškovém sále ozvučení. Pokud není, pověřte přednáškou někoho jiného ve firmě. To samé platí pro případ, že máte vadu řeči. Snadno by se mohlo stát, že vám nebude rozumět. A věřte, že platí, že pokud vám lidé vzadu nebudou rozumět, začnou se bavit mezi sebou a tím pádem začnou rušit i ty, kteří sedí blíž a slyšet by teoreticky mohli. Celou přednášku tak můžete snadno zazdít, i kdyby byla sebepoutavější.
Zjistěte si předem, koho budete oslovovat
Většina konferencí je určena pro účastníky, kteří patří k určité skupině. Vaše přednáška by měla být této skupině uzpůsobena. Pokud si nejste jisti dostatečnou odbornou způsobilostí posluchačů, udělejte aspoň stručný úvod do problematiky.
Vyzkoušejte si přednášku nanečisto
Myslíte si, že všechno máte v paži a přednášku dáte z voleje? Tak takoví na konferenci byli taky :-). Jejich powerpointová prezentace sice byla připravena důkladně, ale doprovodný projev výrazně váznul. Vyzkoušejte si proto přednášku nanečisto. Stoupněte si před zrcadlo a spusťe, jako byste stáli před plným sálem. Nebo přednášku ve finálním podání předveďte kolegům v práci. Předejdete tak trapasům, které vás mohou ještě více vykolejit.
To samé platí i o technickém zázemí. Hlášky typu „mně to nejde spustit!“, „nepůjčili byste mi náhodnou někdo flešku?“ „A jaké tlačítko mám mačkat teď“ byly slyšet i na konferenci, kde se u přednášejících dala očekávat vysoká počítačová gramotnost.
petr 3.11.2011 v 09:53
Jak říkáš, i politici si nacvičují svoje projevy před zrcadlem a mají na to týmy odborníků. Když něco žblekotá Kalousek, tak vypadá, že mluví z patra, ale kdepak…vše má pěkně secvičené včetně důrazu na správná slova.
Palm Pre 3.11.2011 v 13:40
Ty nejcastejsi chyby ceskych e-shopu by me docela zajimaly. Nechystate na to samostatny clanek?
Jaroslav Fišer 3.11.2011 v 14:39
dobrý den, možná by to bylo zajímavé, nicméně se nedomnívám, že bychom byli na takové odborné výši, že bychom mohli radit druhým. Respektive ty věci, které tam zazněly, jsou spíše všeobecně známé věci, které každý trochu protřelejší marketingový pracovník dokáže vysolit z rukávu jako to udělali s odvoláním na vlastní studii lidé z té známé konzultantské společnosti.
Jen ve stručnosti to mohu shrnout už nyní, na co bylo upozorňováno nejvíce:
špatné SEO
špatné PPC kampaně
špatná navigační struktura shopu
nekvalitní nebo duplicitní popisky u produktů
nesprávné vyhodnocování dat z počítadel
atd. Prostě nic, co byste nevěděl.
abych ale jen nehaněl, pár dobrých tipů tam zaznělo – například nenutit k vyplňování formulářů dřív než je to nezbytně nutné. Přijde Vám to logické, ale už jsem na to taky narazil, že nejdřív po vás chtějí údaje a teprve pak řešíte poštovné. O povinné registraci ani nemluvím
Pavel 5.11.2011 v 17:37
Pokud má někdo problémy s prezentacemi, doporučuju zkoušet si na nečisto prezentovat jen tak. My jsme se s kamarády chtěli v prezentacích zdokonalit a proto jsme se začali scházet a prezentovat sami pro sebe. Kromě spousty srandy jsme se toho dost naučili. Ono se to prezentuje někomu, kdo má za sebou desítky prezentací.
Máme k tomu blog: http://aktivniprezentace.cz