Zjistili jsme výši provize Sklik Partner
Autor: Jaroslav Fišer
Mezi nerozšířenější kontextové systémy pro partnerské weby patří v České republice Google Adsense, Sklik a eTarget. Příjmy z těchto reklamních systémů velmi často patří mezi jediné nebo majoritní pro řadu provozovatelů webových stránek. Ti velmi často zkoumají a testují, který systém je pro ně výhodnější. V našich předchozích článcích jsme už porovnávali relevantnost reklam, míru prokliku a další faktory. Velkou neznámou byla však výše provize, zejména u Skliku. Ten výši provize tají a tak jsme se ji rozhodli zjistit. Stálo nás to pár desítek minut práce a 6 Kč.
Sklik Partner kolem výše provize chodí jako kolem horké kaše. V FAQ se vymlouvá, že to není jednoduché a že záleží na řadě faktorů, kolik vyděláte. Vše ultimativně končí větou „Hodnotu provize považujeme za interní údaj, který neplánujeme zveřejnit.“ Zjistit, kolik Seznam partnerům vyplácí, není ale až tak těžké.
Pro potřeby testování jsme vytvořili novou unikátní stránku s unikátním obsahem. Objevovala se na ní slovní spojení, která nejsou obvyklá. V partnerské části Skliku jsme pak pro tuto stránku vytvořili reklamní plochu, kterou jsme sledovali prostřednictvím samostatného kanálu. Současně jsme založili v inzertní části Skliku reklamní kampaň, kterou jsme zacílili na partnerskou síť a na unikátní klíčová slova (respektive slovní spojení) z námi vytvořené stránky. Tím se nám podařilo eliminovat potenciální prokliky od ostatních uživatelů. Pak už nezbývalo než čekat, kdy systém začne zobrazovat na našich stránkách námi vytvořené inzeráty. Po přibližně dvou až třech hodinách opravdu Sklik začal na naši stránku reklamy posílat. Během tří dnů jsme realizovali 4 prokliky na naši reklamu z různých IP adres a měli jsme možnost porovnat náklady a příjmy. (Pro případné kritiky předem říkám, že jsme si klikali na naši vlastní reklamu, takže jsme nikoho neokradli a jediný, kdo vydělal, byl vlastně Sklik).
Cena za proklik byla stanovena na 5 Kč a ačkoliv šlo o unikátní fráze, které nikdo nehledá, bylo nám pokaždé odečteno celých 5 Kč za proklik, tedy maximální možná částka. Náklady při čtyřech proklicích tudíž činily 20 Kč. Ti, kteří pozorně četli předchozí řádky už vědí, že Sklik dává provizi 70%. Ano, v našem partnerském účtu totiž u příslušného kanálu byl registrován příjem 14 Kč. Tzn., že z inzerentových utracených 20 Kč se na partnerský účet přičetlo 70%. Náklady na zjištění byly tudíž opravdu jen 6 Kč, což je také reálný příjem pro Sklik.
Ve světle těchto zjištění mi není jasné, proč Sklik výši provize tak úzkostlivě tají. Podle dostupných zjištění totiž nabízí provizi patrně nejvyšší. eTarget oficiálně přiznává na svých stránkách provizi 50%. U Google Adsense se nám nepodařilo nikde dohledat oficiální údaje. V některých diskuzích, které se ale na oficiální zdroje odvolávají (např. zde), se uvádí provize z Google Adsense pro obsah 68%. Chtěli jsme si tento údaj z Adsense ověřit stejným způsobem jako v případě Skliku, ale není to vůbec snadné. Proč, o tom pojedná nějaký jiný článek.
Na závěr tak zbývá položit si spíše řečnickou otázku. Proč příjmy z Sklik Partner ve většině případů zdaleka nedosahují takové výše jako z Google Adsense? Sklik dává vyšší provizi, má minimálně stejný počet relevantních reklam a podle našeho testování má i nepatrně vyšší počet všech nabízených reklam. Odpozvězte si (či spíše spekulujte) sami, případné komentáře na toto téma pod článkem jsou vítány :-).
petr 15.9.2011 v 20:36
No to je zajímavé, takže si berou maximální palmáre, i když není na dané slova konkurence? To by ale tak být nemělo, což?
Jaroslav Fišer 15.9.2011 v 21:14
ano, taky mě to zarazilo. Pravdou ale je, že se jednalo o obsahovou síť, kde asi fakticky nefunguje aukční systém, protože je hodně webů. Takže Seznam prostě dodrží cenu, kterou si inzerent nastaví. Možná i to může být důvodem pro nižší příjmy partnerských webů, protože inzerenti samozřejmě nastavují cenu co nejnižší. Jen pro zajímavost – google na daná slova reklamu vůbec odmítl zobrazovat. Musel jsem vybrat jiná, hledanější, aby se kampaň vůbec začala zobrazovat. A ta hledanější už samozřejmě byla dražší…
Když nad tím tak přemýšlím, tak to může být jedna z příčin, proč příjmy z Skliku jsou nižší než z Adsense….
Pavel 28.9.2011 v 14:25
Nechápu, proč to tají, je to pěkné číslo. Zajímavé!
erdf 9.10.2011 v 14:25
„Proč příjmy z Sklik Partner ve většině případů zdaleka nedosahují takové výše jako z Google Adsense?“
Tak doprčic proč teda? V oblasti elektro a PC je pro příjem sklik vpodstatě nepoužitelný shit, narozdíl od AdSense…
franc 15.1.2012 v 14:39
já musím říct, že mám web, kde příjmy z gogle jsou 9-10 tis. kč a mám tam stejnou vel i počet reklam z sklik a tam je příjem 1-2 tis. Kč..nekecám nechápu to..myslím, že je to rozkrádačka ten sklik
bramborak 13.9.2012 v 08:14
O rozdílech mezi sklik a adsense jsem slyšel, ale nikdy ne tak rapidních, jdu to zkusit u sebe na stránkách, tak za pár dní až týdnů uvidím.
Jinak argument že lidi neklikaj, protože jsou kliky drahý neobstojí, protože lidi (obvykle) nevědi kolik prokli stoji. Jen se snad díky tomu zobrazují méně relevantní odkazy..
bramborak 13.9.2012 v 08:16
Lidi p5ece nevědí, kolik proklik stojí, takže tam bych problém neviděl. Jen snad se díky tomu prosadí jen některé firmy a odkazy nejsou tak relevantní jako u adsense
Jarda 17.9.2013 v 17:40
Franc: staré téma, ale zajímalo by mě, jakou návštěvnost tvůj web měl.
Díky
Jarda